Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

10 000 kr om du dör i år

Annons

- Det här kastar jag med soporna!

Carin 60+ skriver inte på något gratiserbjudande.

- Obehaglig och osmakligt! Carin, fotvårdsspecialist till yrket, reagerar starkt över försäkringsbolagets raffinerade metoder, att locka nya försäkringstagare.

Om Carin skriver på före den 10 mars lovas hon gratis livförsäkring till 2003.

Om hon under samma tid dör till följd av exempelvis en olycka, lovar försäkringsbolaget att betala ut 10 000 kronor. Vid annan dödsorsak 5 000 kronor till närmast anhöriga.

- Hur vet man om försäkringsbolaget håller sitt ord. Ett namn och personnummer på en förbindelse och du är fast. Carin anar cynism i försäkringsbolagets förfarande.

- Många kvinnor kanske lockas för att de aldrig haft råd eller möjlighet att teckna en livförsäkring. Svaga och värnlösa faller möjligen för målinriktad marknadsföring med gratiserbjudande. För min del. Nej tack!

Carin tycker att försäkringsbolagets gratiserbjudande passar för Sverker Olofssons soptunna i tv-programmet Plus.

- När gratisåret är slut kommer försäkringsbolaget förmodligen tillbaka med önskan att teckna "vanlig livförsäkring". Man ger först sin gratispresent och hoppas att kunden stannar.

Konsumentverket har fått flera samtal efter försäkringsbolaget Din Framtids utsända brev.

Ett tiotal personer har gjort anmälan.

Bolagets svenska filial ligger i Ronneby, men bolagschefen Marco Huber sitter i Holland. Honom når vi inte.

Tidningen ringer försäkringsbolagets representant Päivi Blomqvist, på bolagets svenska filial i Ronneby. Blomqvist har tagit emot mängder av brev och samtal. Både kritik och rosor, säger hon.

- Vår förhoppning är givetvis den att teckna fler försäkringar. Din Framtid har under fjolåret betalat ut 20 000 kronor till två avlidna försäkringstagares anhöriga.

- Försäkringsbolaget har agerat på samma sätt i Danmark, Finland, Tyskland, där gratis försäkringserbjudande lockat stora grupper.

Konsumentverket säger att de inte har några invändningar mot gratisförsäkringen - så länge försäkringsbolaget håller vad de lovar.

Försäkringsbolaget Din Framtid stod förra året i blåsväder för sin marknadsföring.

Då var försäkringen utformad på annat sätt och bedömdes av konsumentombudsmannen som vilseledande.

BIRGITTA KNIFSTRÖM NORDÉN

Mer läsning

Annons