Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Alla ska kunna erbjudas sittplats i bussarna

Överfulla bussar är fortfarande ett hett samtalsämne för många i vardagen.
– Tanken är att vi ska kunna erbjuda alla resenärer en sittplats, säger Bengt Benjaminsson, trafikchef på Dalatrafik.

Den här artikeln kommer från ett tips i facebookgruppen DT Nära. Gå med i gruppen du också och följ DT Nära på Twitter.

"I varje buss ska det finnas en skylt och normalt sitter den ovanför vindrutan. Denna buss mellan Falun och Borlänge är t ex godkänd för 39 stående (41 om ingen sitter på fällstolarna och 37 om det är en rullstol med)".

Det inlägget stod att läsa i Facebookgruppen DT Nära och fick tidningen att kontakta Bengt Benjaminsson på Dalatrafik.

Frågan var given:

Har ni fortfarande problem med överfulla bussar?

– Vi upplever att det är ett mindre problem än tidigare, säger Bengt.

– Lite förvånande att frågan är uppe igen eftersom resandet är lågt just nu.

51 sittande och 39 stående personer, alltså totalt 90 passagerar, kan om det vill sig illa få trängas i en och samma buss.

Är det till på köpet soligt och varmt kan det bli riktigt, riktigt jobbigt...

– Det är hela tiden en levande process. Svårt att förutse vilken eller vilka bussar där trycket kan bli extra hårt, menar Bengt Benjaminsson.

Hur jobbar ni för att undvika överfulla bussar och därmed irriterade passagerare?

– Vi hämtar hela tiden in införmation via biljettmaskiner och förare. Får vi indikationer om att det är trångt ser vi till att förstärka med extrabussar.

Hur viktigt är det att hålla tidtabellerna?

– Vi klandrar inga förare om det tar några minuter extra. Man ska komma ihåg att tidtabellerna aldrig tar hänsyn till antalet resande.

– Det tar tid att lära sig passagerrnas vanor. Men jag tycker vi kommit en bit på väg, säger trafikchef Bengt Benjaminsson.