Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alkolåset är här för att stanna

Alkolås som ett alternativ till att bli av med körkortet efter rattfylla är nu här för att stanna.
– En del kanske tror att man kan köpa sig fri med ett alkolås, men det handlar inte om det. Vi skiljer på straff och körkortsbehörighet, menar Olof Stenlund hos Transportstyrelsen.

Annons

Alkolås används inom tre områden i Sverige: Som ett alternativ för att bli av med körkortet när man döms för rattfylleri, inom yrkestrafiken och som ett frivilligt val för privatpersoner.

Det är främst inom de två förstnämnda kategorierna som antalet lås ökar.

– I Sverige finns över 75 000 alkolås monterade i till exempel lastbilar, taxibilar, trafikskolebilar och bussar. Det är världsunikt att vi har så många som frivilligt monterat in alkolås i förebyggande syfte, menar Olof Stenlund hos Transportstyrelsen.

Antalet personer som väljer att installera alkolås i sin bil istället för att förlora körkortet efter rattfylleri ökar också. Från 1999 deltog 750 personer per år i en försöksverksamhet. I januari i år permanentades verksamheten och redan nu kan man se en ökning av antalet ansökningar. Tidigare deltog runt tio procent, mellan januari och augusti i år ansökte en tredjedel av rattfylleristerna om alkolås.

I Dalarna hade 50 rattfyllerister installerat alkolås i sina bilar den första september i år. Mer än hälften av dem har tillkommit vid årsskiftet när försöksverksamheten blev lag.

Ytterligare förändringar som trädde i kraft vid årsskiftet var att kostnaden för att ha alkolås minskade samt att konsekvenserna när man inte väljer alkolås blir hårdare.

För att en rattfyllerist ska få tillbaka sitt körkort med krav om alkolås måste man uppfylla vissa krav. Transportstyrelsen tittar på personliga och medicinska förhållanden och bedömer om personen kan antas visa omdöme i trafiken. Man ska ha ett svenskt körkort och det ska handla om rattfylleri på grund av endast alkohol, inga andra droger får vara inblandade. Beslutet om alkolås påverkar inte straffet för brottet man har gjort, som böter eller fängelse.

– En del tror att man kan köpa sig fri med ett alkolås, men vi skiljer på straff och körkortsbehörighet, förklarar Olof Stenlund hos Transportstyrelsen.

Rattfylleristen får köra med alkolåset i ett eller två år och under tiden görs regelbundna läkarundersökningar och kontroller av låsets datalogg.

– Man kan inte kalla alkolåset för en behandling, men vi vet att det har en rehabiliterande effekt i form av minskat drickande och minskad sjukskrivning. Utvärderingar har också visat en bestående effekt även efter att man har fått tillbaka körkortet, säger Stenlund.

Verksamheten med alkolås efter rattfylleri som nu blivit lag ska så småningom utvärderas.

– Utmaningen fram över blir att sätta villkor före rattfylla. Om man omhändertas för fylla många gånger kan man ju till exempel bli av med körkortet. Även de kanske kan bli aktuella för alkolås, menar Stenlund som anser att mer måste göras för att stoppa de alkoholrelaterade trafikolyckorna.

– Det handlar om livet. Ett tag var vi uppe i 150 dödade per år i alkoholrelaterade trafikolyckor. Det har tack och lov minskat till ungefär 70 de senaste åren. Varje dödsfall på grund av rattfylleri är ett för mycket, därför är alkolås en viktig insats för att minska antalet olyckor.