Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

900 miljoner till järnvägar i Bergslagen

Regeringen är beredd att satsa 900 miljoner på järnvägar i Bergslagen de närmaste åren.
– Det enbart i det korta perspektivet. Sedan får Trafikverkets vidare analys visa vad som i övrigt är nödvändigt, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Annons

Under torsdagen debatterades regeringens utlovade järnvägsinvesteringar i Bergslagen. Detta sedan dalariksdagsman Peter Hultqvist (S) begärt en interpellationsdebatt i riksdagen.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd försäkrade att pengar till nödvändiga järnvägssatsningar är att räkna med. Redan under 2013 och 2014. Det handlar i det korta perspektivet om cirka 900 miljoner kronor. Detta för att möjliggöra den planerade nya gruvdriften i Ludvika.

– Vi är fullt medvetna om att ny gruvdrift planeras komma i gång under 2015-2016. Det är också identifierat vad som då behövs göras i infrastruktursatsningar. Då måste detta arbete också komma i gång 2013-2014, säger Elmsäter-Svärd.

Finansiering och viljeinriktning kommer att framgå av såväl budgetpropositionen som infrastrukturpropositionen.

– På sikt kommer det behövas ytterligare investeringar. I det korta perspektivet ska vi åtgärda vad som behövs göras nu. Sedan tittar vi framåt och ser på hela perspektivet i och med arbetet med infrastrukturpropositionen, säger hon.

Trafikverket ska peka ut vilka särskilda objekt det handlar om.

– Det är beklagligt att järnvägen har varit så eftersatt i så många år. Men det är fantastiskt att gruvnäringen åter startar upp, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Peter Hultqvist var nöjd över löftet om järnvägspengar. Det kommer gynna förverkligandet av investeringar i Håksberg, Blötberget och Grängesberg, menar han.

– Då kan vi i alla fall räkna hem 900 miljoner kronor i ett första steg. Det är en bra början och ett steg framåt. Men mer pengar behövs i det långa loppet, säger Hultqvist.

Enligt Socialdemokraterna kostar enbart en hållbar och robust satsning på järnvägen mellan Ludvika och Oxelösund upp mot 2,5 miljarder.

– Det ska därför bli intressant att se vad infrastrukturpropositionen, budgetpropositionen och åtgärdsplaner har att ge. Det här är viktigt för oss som lever i regionen, säger Peter Hultqvist.

Fotnot: Den 31 augusti lovade regeringen i ett utspel gruvrelaterade infrastruktursatsningar på totalt 3,5 miljarder de närmaste åren. 2,1 miljarder öronmärktes för Norrland. Resterande 1,4 miljarder skulle bland annat gå till satsningar i Bergslagen.