Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

900 miljoner till järnvägar i Bergslagen

Regeringen är beredd att satsa 900 miljoner på järnvägar i Bergslagen de närmaste åren.
– Det enbart i det korta perspektivet. Sedan får Trafikverkets vidare analys visa vad som i övrigt är nödvändigt, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Under torsdagen debatterades regeringens utlovade järnvägsinvesteringar i Bergslagen. Detta sedan dalariksdagsman Peter Hultqvist (S) begärt en interpellationsdebatt i riksdagen.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd försäkrade att pengar till nödvändiga järnvägssatsningar är att räkna med. Redan under 2013 och 2014. Det handlar i det korta perspektivet om cirka 900 miljoner kronor. Detta för att möjliggöra den planerade nya gruvdriften i Ludvika.

– Vi är fullt medvetna om att ny gruvdrift planeras komma i gång under 2015-2016. Det är också identifierat vad som då behövs göras i infrastruktursatsningar. Då måste detta arbete också komma i gång 2013-2014, säger Elmsäter-Svärd.

Finansiering och viljeinriktning kommer att framgå av såväl budgetpropositionen som infrastrukturpropositionen.

– På sikt kommer det behövas ytterligare investeringar. I det korta perspektivet ska vi åtgärda vad som behövs göras nu. Sedan tittar vi framåt och ser på hela perspektivet i och med arbetet med infrastrukturpropositionen, säger hon.

Trafikverket ska peka ut vilka särskilda objekt det handlar om.

– Det är beklagligt att järnvägen har varit så eftersatt i så många år. Men det är fantastiskt att gruvnäringen åter startar upp, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Peter Hultqvist var nöjd över löftet om järnvägspengar. Det kommer gynna förverkligandet av investeringar i Håksberg, Blötberget och Grängesberg, menar han.

– Då kan vi i alla fall räkna hem 900 miljoner kronor i ett första steg. Det är en bra början och ett steg framåt. Men mer pengar behövs i det långa loppet, säger Hultqvist.

Enligt Socialdemokraterna kostar enbart en hållbar och robust satsning på järnvägen mellan Ludvika och Oxelösund upp mot 2,5 miljarder.

– Det ska därför bli intressant att se vad infrastrukturpropositionen, budgetpropositionen och åtgärdsplaner har att ge. Det här är viktigt för oss som lever i regionen, säger Peter Hultqvist.

Fotnot: Den 31 augusti lovade regeringen i ett utspel gruvrelaterade infrastruktursatsningar på totalt 3,5 miljarder de närmaste åren. 2,1 miljarder öronmärktes för Norrland. Resterande 1,4 miljarder skulle bland annat gå till satsningar i Bergslagen.