Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

800 körkort drogs in i fjol

Nästan 200 i Dalarna förlorade körkortet på grund av rattfylla förra året, men statistiken visar nu att antalet rattfyllefall minskar.
En anledning kan vara alkolåset.
– Ett drömscenario är alkolås i alla bilar, säger trafikpolisen Sten-Åke Axelsson.

Annons

Närmare 800 körkort återkallades i Dalarna förra året. De flesta på grund av en väsentlig överträdelse, oftast fortkörning, andra fick körkortet återkallat på grund av sjukdom. Den tredje största anledningen var rattfylla.

Statistik från Transportstyrelsen visar nu att allt färre förlorar körkortet på grund av rattfylla. 2011 återkallades 175 körkort på grund av rattfylla. Två år tidigare var rattfyllan anledningen till 257 återkallade körkort.

– Vi har varken gjort färre hastighetskontroller eller blåstester. Alkolåsen kan vara en orsak, säger Sten-Åke Axelsson, trafikpolis hos Trafikenheten i Dalarna.

Möjligheten att ansöka om alkolås i stället för att få körkortet indraget har funnits på försök under några år. Från och med i januari i år permanentades systemet. Redan nu kan man se att allt fler dömda rattfyllerister ansöker om alkolås.

– Allt fler företag använder sig också av alkolås och det är vanligare i yrkestrafik, till exempel bussförare, taxiförare och lastbilschaufförer, förklarar Axelsson.

Alkolåsen har, enligt Axelsson, inte förändrat arbetssituationen så mycket för trafikpoliserna.

– Om vi ser att bilen har alkolås gör vi en kontroll av att systemet fungerar.

Fler bilar har alkolås, men Sten-Åke Axelsson tycker inte att det räcker med det.

– Alla bilar borde ha alkolås. Alkohol i trafiken orsakar så mycket tragedi, menar han.

Även antalet återkallade körkort på grund av fortkörning har minskat om man jämför åren 2009 och 2011.

– Fler fartkameror har kommit upp. Det kan vara en orsak, anser Axelsson.