Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

80-åriga resenärer rasar efter resa

/

Resan utvecklades till en mardröm för Faluborna Ingrid Carlsson, 83, och Ingrid Buske, 86.
Nu vill duon varna andra.
– Framför allt när man har rullator måste man vara observant, säger Buske efter en sanslös flyttkarusell på Cypern.

Annons

Båda är rutinerade resenärer.

Ingrid Buske har exempelvis besökt Nya Zeeland, Kina och Australien.

Hennes väninna – Ingrid Carlsson – är även hon en van resenär med passet stämplat på Mallorca, Kanarieöarna och Cypern för att nämna några av resmålen.

– Men vi har aldrig varit med om något liknande, fortsätter de.

Anledning: Under 14 dagar tvingades de flytta tre gånger, lägga ut pengar, men får ingen ersättning.

Ingrid Carlsson och Ingrid Buske är båda beroende av rullatorer.

I höstas bestämde de sig för att boka en gemensam resa och begav sig till Resmans kontor i Falun – med rullator.

– Jag har alltid med mig rullatorn, säger Ingrid Buske.

Väl där bokade de en resa för nästan 20 000 kronor till Fig Tree Bay på Cypern där Fritidsresor stod som arrangör.

Väl på plats på Cypern upptäckte de att de hade blivit placerade på andra våningen – utan hiss.

– Vi sa direkt att det här går ju inte, vi har rullatorer och kan inte bära dem i trapporna, berättar Buske.

De blev lovade en ny lägenhet på nedre botten, men den kunde de bara få ha ett par dagar för sedan skulle det komma nya gäster.

– Och där luktade det så illa i lådor och garderober att vi ändå inte kunde ha kläderna där, säger Buske.

När det sedan blev dags för att bege sig till den tredje nya lägenheten på Cypern på mindre än en vecka begav de sig till Ayia Napa där de hade fått tips om ett bra boende.

För den tredje lägenheten krävdes det dock att de la till 1 500 kronor var samt reskostnaden dit från Fig Tree Bay.

Därefter avlöpte resan utan problem för de båda 80-åriga damerna, men nu vill de få tillbaka utläggen samt kompensation för den misslyckade solsemestern.

– Man blir så besviken när det blir så här – att bara skjutsas runt på det här viset, säger Ingrid Carlsson.

– Vi kräver en rejäl ersättning, fyller Ingrid Buske i med.

Ingrid och Ingrid har varit i kontakt med Fritidsresor, men där har de hänvisat till Resman där de bokade sin resa.

– De säger att det är Resmans fel, men de har ju gått i konkurs så det var inte mycket att göra åt, säger Buske.

Även när tidningen kontaktar Fritidsresor är inställningen densamma.

– Det här är jättetråkigt, men det är med Resman de har träffat ett avtal där vi bara är teknisk arrangör, säger man från företagets pressjour och fortsätter:

– Nu hade de båda rullator och krav på balkong vilket kan låta lite motsägelsefullt. På resebyrån borde de ha fått lite bättre hjälp för att ringa in behoven.

Nu planerar Ingrid Carlsson och Ingrid Buske att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Annons