Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

40 ambassadörer på dalaturné

Ambassadörsbesöket kan bli ett rejält lyft för Dalarna.
– Självklart är det här kvalificerad lobbying, säger landshövding Maria Norrfalk.

Annons

I två dagar har ambassadörer i Stockholm från drygt 40 länder besökt Dalarna.

– UD (Utrikesdepartementet) ordnar sådana här studieresor regelbundet. Nu tyckte vi att Dalarna skulle få ett besök. Och det här är en stor chans att visa världen vad Dalarna har att erbjuda, säger Norrfalk.

Under tisdagen tittade man mycket på gruvnäringen i länet, bland annat Boliden och Falu gruva.

På onsdagen gjordes flera företagsbesök.

Insjön var i centrum. Förutom Clas Ohlson tittade man också på Bergkvists såg.

– Vi gjorde en liten undersökning i sällskapet och frågade hur många som handlar på Clas Ohlson. Det var nästan alla, konstaterar Norrfalk glatt.

Under en timme fick man också en inblick i produktionen vid Bergkvists.

– Det här är självklart en bra möjlighet för oss att presentera vad vi gör. Vi är ju ett exportföretag (läs: 85 procent av produktionen går till utlandet) och här ju personer från i stort sett hela världen, säger Peter Eklund, vd, innan ambassadörerna gör ett besök i det nya såghuset.

– Just nu jobbar vi med en sändning till Japan. Det är full fart, fortsätter Eklund.

Ambassadörerna kommer inte bara från Europa.

Nej, även Afrika, Asien och Sydamerika representerades.

– När jag satte ihop programmet ville jag visa olika delar av Dalarna. Vi har tittat på det vackra och vi har gjort studier av olika företag, säger Maria Norrfalk.

Efter besöket vid Bergkvists såg drog sällskapet i buss vidare till Tällberg för lunch.

– Jag är rätt säker på att den här gruppen kommer att hänföras av utsikten där, säger Maria Norrfalk.

Ambassadörsbesöket är givetvis ett gyllene tillfälle att sprida information om Dalarna - över hela världen.

– Vi hoppas förstås att de här personerna berättar om vårt län när de kommer hem till sina hemländer. Och det ger oss PR.

– Visst, det här är en chans för oss att visa upp vårt län, det är klart att det är lobbying, säger Maria Norrfalk vidare.