Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

360 nya datorer

Malung-Sälens gymnasieskola gör en storsatsning på nya datorer till elever, lärare och skolledning. I en första omgång är det 260 nya datorer som ska tas i drift. När projektet är i full gång, nästa höst, är det ytterligare 100 datorer.

Annons

– Det är en satsning som placerar vår skola i framkant. Arbetssättet vid gymnasieskolan utvecklas och lärarrollen förändras, säger gymnasiechefen Hans Lövgren.

– Vi är en liten skola och en liten kommun. Då ligger möjligheten i att vi kan nischa in oss i det som vi är riktigt bra på. Vi ska vara exklusiva och attraktiva, en liten men framstående skola, säger Hans Lövgren.

I en första omgång kommer lärare, skolledning och eleverna i första och andra årskursen att få de nya datorerna. Det rör sig om drygt 250 personer.

I nästa omgång kommer de som börjar i gymnasiet nästa höst, cirka 100 elever, att få likadana datorer, och då är hela gymnasiet datoriserat med en gemensam plattform och med likvärdig datorutrustning.

I och med den här satsningen tar gymnasiet i Malung-Sälen också steget ifrån PC-datorer till Mac då man funnit att det ger bästa förutsättningarna och billigaste driften.

Enligt avtalet med leverantören kommer datorerna att bytas ut vart tredje år. Eleverna får kostnadsfritt låna sin egen personliga dator under skoltiden, och de får även möjlighet att därefter köpa datorn för restvärdet.

Investeringen för gymnasieskolans del rör sig om en miljon kronor om året. Då ingår leasing av datorerna och support. Pengarna tar skolan från sin egen it-budget, och totalkostnaden kommer att bli ungefär som tidigare.

Nu är själva datorerna bara en del av den här nysatsningen. Viktigare är förstås hur de ska kunna användas på ett bra sätt för att utveckla skolan och utbildningssättet.

Femton programansvariga lärare tillsammans med skolledning ska utbildas till s k lärspridare. I gymnasiechefens framtidsvision finns bland annat att gymnasieskolan i Malung-Sälen ska kunna producera web-baserad undervisning inom Gysam, ett samarbete mellan ett antal dalakommuner.

Med utbildning och fortbildning av lärarna kommer skolan på något års sikt att förändra skolans lärande på ett ganska radikalt sätt. Lärarnas roll blir mer att vara handledare. Men förändringen ska ske i en rimlig takt.

– Datorerna i sig är ingen garanti för att utbildningen per automatik blir bättre. Det här är en långsiktig satsning och ett förändringsarbete i skolans arbetssätt. Rätt genomfört vet man att det blir ett bättre studieresultat. I min vision ser jag om något år en dynamisk skolmiljö med mer liv vid vårt gymnasium, säger Hans Lövgren.

Gymnasiet i Rättvik gör en liknande satsning och Lövgren menar att de båda skolorna kommer att kunna dra nytta av varandras erfarenheter i utvecklingsarbetet.