Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

300 000 kronor till rust av turbinlok

Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseiförening (GBBJ) har beviljats 300 000 kronor för rust och iståndsättning av ett av föreningens ångturbinlok från 1930-talet.
Beslut i ärendet togs nyligen vid Riksantikvarieämbetet i Stockholm.

– Att vi nu beviljats dessa pengar är något mycket glädjande för oss alla, konstaterar historikern Christer Fredriksson spontant.

– Vi räknar med att arbetet kommer att ta cirka tre år i anspråk så det blir alltså ett långtidsprojekt. Renoveringen kommer att utföras i egen regi men vi hoppas kunna få viss hjälp från Ljungströms i Finspång när det gäller själva turbinen.

Föremålet för det omfattande arbetet är ett av föreningens tre mäktiga malmtågslok med litteran M3t. Loktypen uppges vara den enda lyckade i sitt slag. De tillverkades vid Nydqvist och Holm AB (Nohab) i Trollhättan. Ångturbinerna levererades från Ljungströms i Finspång.

Vid TGOJ (Trafikaktiebolaget Grängesberg Oxelösunds Järnvägar) numrerades maskinerna 71 till och med 73.

– Våra turbinlok är världsunika, de enda i sitt slag som finns och har funnits. Det är dessa lok som besökande grupper från utlandet i första hand vill se när de kommer till lokmuseet, fortsätter Fredriksson med entusiasm.

– Alla andra större järnvägsförvaltningar runt om i världen gjorde försök med ångturbindrift men misslyckades. SJ lät också bygga ett stort turbinlok som fick littera Å.

– Syftet var att få ned kolförbrukningen och det drog de stora snälltågen bland annat Stockholm-Krylbo. Men det blev inte önskat resultat och maskinen togs ur trafik och skrotades efter ett antal år.

Av de tre rariteterna i Grängesberg har 73:an befunnits vara det lämpligaste renoveringsobjektet även om den inte varit i drift sedan den ställdes av vid Eskilstuna lokstation 1953.

När turbinloken sattes in i malmtrafiken mellan Eskilstuna och Oxelösund (det var alltid lok- och personalbyte i E-tuna) innebar detta ett stort lyft för TGOJ.

– Tidigare fick de lov att dela de tunga malmtågen för att klara de svåra Harsjöbackarna mellan Eskilstuna och Flen. Att slippa detta var den stora vinsten med de nya kraftiga ångturbinloken, klargör Fredriksson avslutningsvis.

Fotnot: Littera är latin och betyder bokstav. Ordet används på svenska ofta i sammanhang där en sak har en bokstavsbeteckning, och kan liknas vid användandet av ordet nummer i samband med saker som betecknas med siffror.