Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

130 barn på samma avdelning

Snittet i landet är 38 barn per avdelning. På Slätta samsas 130 barn på samma fritidsavdelning.
– Jag tycker att vi har en bra verksamhet, men det krävs planering, säger Olle Åberg, fritidspedagog som vill se ett tak för antalet elever i en och samma grupp.

Annons

Så länge ytan räcker till och antalet anställda är i nivå med nyckeltalet finns ingen gräns för hur många barn som kan samlas i en fritidsgrupp i Falun. 19 barn per anställd är normen.

Den lever man upp till på Slättaskolan. Fem heltidsanställda och ett antal halv- och deltidsanställda arbetar i gruppen.

– Lokalerna fungerar, vi har både mindre rum och större samlingslokaler, men det är svårt att få till en optimal lösning när vi är så många, inte minst ur en säkerhetsaspekt. Det är omöjligt att hålla koll på alla elever samtidigt, säger Olle Åberg.

En stor del av verksamheten är förlagd utomhus. Dels för att personalen gärna jobbar med utomhuspedagogik, dels för att det fungerar för fri lek - och inte minst får man ned ljudnivån.

För det blir högljutt när över 100 barn samsas på samma yta.

– Barnen är inte ovanligt högljudda, men tillsammans blir det en hög ljudnivå, säger Olle.

Sexåriga Sonja Lund som nyss har börjat i förskoleklass på Slättaskolan får ont i öronen ibland.

– Det är jobbigt när det blir för skrikigt. Då brukar jag gå undan till ett tystare ställe eller vara med en kompis som är lugn, säger Sonja.

Olle Åberg som arbetat på fritids sedan slutet av 80-talet upplever att den pedagogiska nivån har höjts inom verksamheten under senare år.

– I dag arbetar vi närmare skolan, vi räknar matte i skogen och lyfter in språkövningar medvetet i leken, säger Olle.

Han välkomnar Skolverkets höjda krav på lärande i fritids.

– Samtidigt signalerar skärpningen att det har varit lite "hej och hå" med pedagogiken tidigare, det anser jag inte att det varit, säger Olle.

Han och hans kollegor arbetar sedan länge aktivt med att få in lärandet både socialt och ämnesinriktat i fritidsaktiviteterna.

För att få en bra verksamhet med så många barn krävs planering och framförhållning där varje pedagog är ansvarig för varsitt område under dagen.

– Nackdelen med att vi har så stor avdelning är att det blir väldigt styrt. Vi har inte möjlighet att vara spontana och plocka upp en idé som något barn kommer med. Det är något som verksamheten förlorar på, säger Olle.

Just nu byggs ytterligare ett område i Slätta. Olle är orolig att det innebär att fritidsavdelningen kommer att växa ytterligare.

– Jag hoppas att man bestämmer sig för ett tak. Att nu räcker det. Viktigast är att barnen blir sedda och har en meningsfull och utvecklande verksamhet.

Annons