Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinterdäck hade inte hjälpt

Annons

Vägverket har fått möjlighet att komma med synpunkter till den slutrapport som haverikommissionen ska leverera.

Vägverket konstaterar att det är en viktig bedömning som haverikommissionen gör, att vinterdäck i detta fall troligen inte hade förhindrat bussolyckan. Men att en utredning ändå bör göras om frågan om vinterdäck på bussar.

- Det är viktigt att väga nyttan mot kostnaden. Ett krav att alla bussar ska ha vinterdäck är nämligen väldigt kostsamt, och en tidigare utredning har visat att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt, säger Jan Petzäll från Vägverkets fordonssektion.

Göran Andersson vid Vägverket pekar på att VTI år 2000 konstaterade att det inte vore samhällsekonomiskt lönsamt att kräva vinterdäck på bussar.

- Däremot visade undersökningen att det var lönsamt med ett sådant krav på personbilar.

En enkätundersökning gjordes också som visade att många bussar, 60 procent, hade vinterdäck men få hade dubbdäck.

I Vägverkets brev till haverikommissionen konstateras:

"Om resultatet visar på generell minskning av olycksrisken bör Vägverket verka för att krav på vinterdäck införs för bussar".

Utökade krav på däck kan dock bli en omfattande process, eftersom det regleras genom EU-direktiv. Arbetet måste därför ske inom EU:s arbetsgrupper.

Vägverket konstaterar också att en annan slutsats som haverikommissionen drar är att det finns ökade risker med bussar på vägar som inte är högprioriterade då det gäller halkbekämpning.

Vägverket anser därför att det är viktigt att informera förare och trafikplanerare om detta.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons