Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilka var argumenten?

Annons

Angående återupptagande av järnvägstrafik på Grycksbobanan.

Det har kommit till min kännedom att Green Cargo upphör med järnvägstransporterna till Ericsson efter krav på kraftiga prishöjningar på frakterna från Borlänge till Falun.

Godset kommer i stället att lastas över på lastbil i Borlänge för vidare transport till Ericsson i Falun.

Som orsak till den aviserade prishöjningen har nämnts lönsamhetsskäl inom Green Cargo.

Green Cargo prioriterar därför inte trafik som i Ericssons fall måste växlas om på stationen, för att sedan köras tillbaka till Ericsson på samma spår.

Detta får mig att fundera lite grann kring järnvägstrafiken till Grycksbo pappersbruk och jag skulle gärna vilja ha svar på några frågor.

Hur ser det egentligen ut rent ekonomiskt, är det verkligen så att det blir billigare med järnvägstransport till och från Grycksbo pappersbruk jämfört med lastbil?

Vilka transportkostnader handlar det om för Grycksbo pappersbruk? Har man verkligen realistiska kalkyler för dessa transportkostnader och prishöjningar? Är det möjligtvis så att deras transportkostnader ska subventioneras med skattepengar, förutom de 25-30 miljoner kronor man redan avsatt till detta industrispår?

Vilka var argumenten vid nedläggningen av Grycksbobanan? Hur kan det komma sig att man slutade med järnvägstransporter mellan Grycksbo pappersbruk och Falu C om det nu var så fantastiskt ekonomiskt, miljövänligt och smidigt.

UNDRANDE FALUBO

Mer läsning

Annons