Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vild förbuskning vid Ludvika station

Annons

Resenärer med Tåg i Bergslagen ställer sig undrande till varför det måste se så ovårdat ut på stationsområdet i Ludvika. Olika typer av lövsly frodas ohämmat sedan lång tid tillbaka både ute i spårområdet och vid perrongerna.

Till och med på perrong ett utanför den nya bussterminalen tillåts slydungar växa sig mer än manshöga.

Klagomål kommer även från lokförarna som med illa dold ironi kallar Ludvikas bangård för "grönsakslandet".

- Jag förstår att det finns synpunkter, men vi har begränsatmed pengar. Därför måste det estetiska komma i tredje hand, säger banområdeschefen Roland Olsson på Banverket, mellersta regionen i Borlänge.

- Det har ju pratats väldigt mycket om att det ska tillskjutas medel för att vi ska kunna åtgärda dåliga järnvägsmiljöer men än har jag inte sett till några sådana extrapengar, fortsätter han.

- De vi nu får till röjning måste i första hand användas för att hålla signalerna synliga längs banorna och att upprätthålla god sikt vid de obevakade plankorsningarna. Säkerheten måste sättas i första rummet.

En annan försvårande omständighet är att det det inom järnvägens led inte längre finns personal som kan avsättas för dessa efterfrågade miljöarbeten. Banverkets slimmade personalstyrka har definitivt inte tid eller möjlighet att syssla med denna typ av verksamhet, enligt banområdeschefen.

- Det är inte bara vid Ludvika station som det är förbuskat. De kan titta hur det ser ut i Falun och på många andra stationer, säger Olsson med tydlig adress till de som klagar.

Han nämner i sammanhanget bland annat Malungs station där det var så illa förbuskat att kommunal personal fick lov att engageras.

- Samarbete kan vara en bra väg att komma fram till en lösning på problemet, tror Olsson som inte är främmande för en liknande modell även i Ludvika.

- Kommunen klipper ju runt omkring och de kan gärna få klippa litet åt oss också. Sedan får vi komma överens om vem som ska betala vad, slutar banområdeschefen.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons