Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Veronica lotsar rätt

Annons

I drygt ett år har Veronica Lidman Ek varit konsumentsekreterare i Falun.

- Min viktigaste uppgift är att stärka konsumentens ställning på marknaden, säger hon.

- Utbudet av varor och tjänster är så stort, inte minst sedan vi fick möjlighet att välja telefon- och elbolag. Jag kan hjälpa till att sortera informationen, fortsätter Veronica.

Hon är utbildad grundsskollärare och hade jobbat som SO-lärare på Bjursåsskolan 7-9 i fyra år, när hon såg annonsen om att Falu kommun sökte en ny konsumentsekreterare.

- Jag tyckte det var ett jobb som skulle passa mig perfekt. Ett självständigt arbete, med ständig kontakt med människor och där jag kunde forsätta utbilda och informera, säger Veronica.

Det handlar om ett stort område med många lagar och regler att sätta sig in i.

Veronica har också blivit mer medveten i sina val. Numera köper hon helst miljö- och rättvisemärkta varor.

Veronica har sitt arbetsrum i Rådhuset vid Stora torget. På Konsument Falun finns också kommunens budget- och skuldrådgivare Ann-Christin Rudholm.

Under Veronicas telefontid är samtalen många.

- Jag har jättemycket att göra, säger hon och konstaterar att Konsumentverket egentligen rekommenderar två-tre konsumentsekreterare i en stad av Faluns storlek.

Veronica sysslar även med förebyggande arbete som till exempel att utbilda företagare i konsumenträtt. När det gäller rådgivning till enskilda Falubor är reklamationer den riktigt stora frågan. Oftast handlar det om bilköp.

- Genrellt tycker jag att näringsidkarna sköter reklamationer mycket väl. De är medvetna om att de tjänar på det i längden. Det är i vissa branscher det inte fungerar, säger Veronica.

Det allra flesta tvister löser man lokalt. Några fall går vidare till Allmänna reklamationsnämnden.

Många ringer också till Veronica för att få råd inför en större investering. Vad ska man tänka på när man köper bil, hus eller tvättmaskin?

Det är heller inte ovanligt att Veronica får hjälpa till att tyda en krånglig elräkning, eller ge tips om hur man väljer nytt elbolag.

- Bluff-fakturor på Internettjänster har också blivit en följetong, säger Veronica.

INGER WALLIN

Mer läsning

Annons