Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vattenfall: - Bestrid elfakturan

Annons

I torsdagens tidning berättade NLT om Åke Stenå i Bisen som hävdar att hans förre leverantör av el, Kraftkommission i Sverige AB, vill ha betalt för el som han inte förbrukat.

Åke Stenå har i flera brev till leverantören förklarat att det snarare är tvärtom Kraftkommission som ska betala tillbaka pengar till honom.

Han har dessutom bifogat tydliga uppställningar av de avläsningar han gjort av gårdens två elmätare.

Åke Stenå är nämligen en noggrann elkund som vill ha koll på läget. Han avläser mätaren var tionde dag.

Ur hans synvinkel sett råder det därmed ingen tvekan om att den förre leverantören har fel.

Tomas Sandberg som är försäljningschef hos Åkes Stenås nuvarande leverantör, Vattenfall, säger med ledning av NLT:s uppgifter följande:

- Kan kunden i det här fallet bevisa att han har rätt, så är saken klar.

- Det finns ingen anledning att hota med inkasso.

- Vi har många kunder som regelbundet läser av sina mätare och förser oss med uppgifterna.

- Vi litar på våra kunder.

Tomas Sandberg menar också att det finns ingen anledning för kunden att bluffa. Sanningens ögonblick uppstår ändå vid den ordinarie avläsningen.

- Jag tycker att den här kunden ska stå på sig och fortsätta att bestrida fakturan.

Tomas Sandberg talar också om att det finns en viktig princip i sammanhanget. Nämligen att om en kund bestrider en faktura är det leverantörens skyldighet att komma med motbevis.

- Ett tips till kunden är att göra en avläsning, skriva en separat räkning och bara skicka in pengar som motsvarar den faktiska förbrukningen under en viss period.

- Det tvingar leverantören att agera.

- Det går att räkna fram kostnaden med ledning av avtalet eller via en tidigare faktura.


Fotnot: Konsumenter som hamnat i konflikt med sin el-leverantör, som vill ha hjälp att byta leverantör, jämföra elpriser, få hjälp att tyda fakturan eller något annat kan vända sig Konsumenternas elrådgivningsbyrå.

Rådgivningen är kostnadsfri. Huvudmän är Konsumentverket, Energimyndigheten och Svensk Energi. Adressen till hemsidan är: www.elradgivningsbyran.se, och telefonnumret är: 08-450 92 92.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons