Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varning för riksvägen

Annons

- Vägens standard är för dålig. Om det hände så många olyckor i mitt företag skulle jag bli personligt ansvarig. Frågan är vem som bär ansvaret här, säger Leif Nilsson, ordförande i Företagarna Malung/Sälen.

Enligt Vägverkets statistik inträffade mellan åren 1997 och 2002 sju dödsolyckor och 38 svåra trafikolyckor.

Till det ska läggas helgens dödsolyckor, där tre personer dog.

- Det är norra Europas största vintersportområde, med enorm trafikintensitet vissa perioder. Trots det är vägen under all kritik. Och investeringar dröjer på tok för länge, säger Leif Nilsson.

Han ser det som ett minimum att vägen från Djurås till Sälen blir nio meter bred.

- I år har belastningen på vägen varit exceptionell, eftersom Sälenområdet slår nya beläggningsrekord, säger Nilsson.

Vägingenjör Bo Bävertoft vid Vägverket, menar att både Vägverket och länsstyrelsen har prioriterat Västerdalsvägen högt.

- I förhållande till de pengar som vi fått har Västerdalsvägen prioriterats väldigt högt.

Han pekar på att stora vägbyggen har gjorts, bland annat förbifarterna i Äppelbo, Björbo och Vansbro, och sträckan Djurås-Mockfjärd.

- Och i det förslag som nu är på remiss så tar vägen en stor del av pengarna, säger Bävertoft.

När det gäller säkerhetsåtgärder är det inte aktuellt med något mitträcke. Riksvägen är för smal.

Däremot är ambitionen att nå nio meters bredd.

- För att kunna sätta upp mitträcken måste vi ha 13, helst 14 meters vägbredd. Det innebär att vi skulle behöva bygga ny väg hela sträckan, säger Bävertoft.

Vägverket har också planerat för så kallade vägrevisioner efter 71:an. Vägrevisioner innebär att Vägverket rensar bort stenblock, träd och stolpar utanför vägen.

- Om en bil väl åker av så ska skadorna bli begränsade, det är målet med vägrevision. Som bussen som var inblandad i helgens olycka. Där kunde skadorna begränsas tack vare att den inte körde in i något stort stenblock eller liknande, säger Bävertoft.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons