Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världspremiär för nya tåg

Annons

- Vi har ett avtal med SJ om att trafikera den här sträckan fram till juni 2006. Med denna stora regionalpolitiska satsning som nu görs för att utveckla trafiken så tycker jag det skulle vara mycket märkligt att upphöra med tågtrafiken efter en femårsperiod, säger Mikael Prenler, vd för Tåg i Bergslagen, och antyder därmed att tågtrafiken på Västerdalsbanan lär vara säkrad för lång tid framöver.

SJ:s begäran om att få sluta köra tåg på Västerdalsbanan verkar avlägsen.

I går presenterades ett Itino-tåg med två vagnar, som kostar tre miljorner euro (28-29 miljoner kronor).

Det är ett dieseldrivet tåg som utvecklats och tillverkas i Tyskland.

Toaletten är rymlig med plats för skötbord och rullstol. Hela tåget är anpassat för funktionshindrade.

Tåget har två motorer på totalt 1 300 hästkrafter, vilket gör att det kan accelerera dubbelt så fort som ett X 2000-tåg. Topphastigheten är 140 kilometer i timmen.

Men det kommer att dröja till våren innan de nu drygt 20 år gamla tågen byts ut. Det första nya tåget levereras den 20 november och det andra i januari.

Men då ska tågen vintertestas rejält under verkliga förhållanden innan de ingår i den ordinarie trafiken. Än så länge är Itinon enbart testad i laboratoriemiljö i en speciell klimatkammare i Wien.

Redan nu är tågen kraftigt försenade. Enligt de första planerna skulle det första Itino-tåget levererats redan i juni.

- När det handlar om nya tåg är några månaders försening inte ovanligt. Det händer i bland att helt nya tåg blir försenade flera år. Vi vill testa det här ordentligt innan vi tar det i trafik, säger Bengt Lindwall, informationschef vid tillverkaren Bombardier.

Prenler, med erfarenhet från förra vinterns problem, har inget emot att omfattande vintertester görs innan tågen börjar rulla.

Men frågan är vad som sker fram till i vår. Det har varit mycket stora problem med de gamla tågen.

- Motorerna på två tåg har brunnit. Men vi har tågen inne för en rejäl reparation och genomgång, för att tågen ska hålla ordentligt till våren. Vi får tillbaka ett av tågen redan i dag (läs i går), säger Prenler.

Räcker det med två nya tåg med tanke på de problem med reservfordon som varit det senaste året?

- Ja, till den ordinarie trafiken räcker det. Vi kommer att behålla en av de gamla motorvagnarna som reserv, säger Prenler.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons