Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför tappar Bingolotto tittare

Annons

Pingst påstås vara en tid för hänryckning. Men då må vi nog befinna oss någon annanstans än hemma framför tv-apparaten.

Pingst i televisionen känns i alla fall inte speciellt hänryckande, inte ens medryckande.

Visserligen kan kanske en förväntad svensk seger i EM-kvalet mot San Marino vara något för de som kan se matchen. Kanal 5 som sänder i kväll är dock inte allas egendom.

För den under våren så kraftigt krympta skaran trogna tittare är självfallet också herr Kronérs säsongsfinal i Bingolotto en god stunds tv-tidsfördriv.

Frågan, förutom vilka som vinner, är självfallet varför programmet, jämfört med för ett par år sedan tappat en tredjedel av sina tittare. Bara sedan i höstas har var femte försvunnit.

Sedan "Lokets" största dagar har i princip tittarsiffrorna halverats medan lottpriset fördubblats.

Spel och lotteri är naturligtvis en självklar symbios för Bingolotto. Många hittar säkert förklaringarna och felen i spelen.

Mina reflektioner fortsättningsvis handlar dock om tv-programmet då detta är en tv-krönika.

Intressantaste frågan: Vilka slutsatser drar Bingolottos chefer av vårens tittartapp och vilka förändringar väntar i höst?

Förändringarna i Bingolotto i höst lär bli en av de tv-nyheter som kan dyka upp på kvällstidningarnas löpsedlar i sommar. En av de heta i konkurrens med kampanjerna för att övertala Berghagen, förstås.

Men vilka förändringar kan vi räkna med?

Ve den som i Bingolotto-ledningens närhet tycker något var bättre på "Lokets" tid...

Dessutom handlar det om att hitta en modell som TV 4-ledningen köper. Ett bra tv-koncept, alltså.

Ny programledare?

Jag tvivlar. Även om Kronér är mannen som får personifiera tillbakagången lär inte bytet bli aktuellt. Det vore att kapitulera för rösterna som ropar att allt var bättre på "Lokets" tid.

Men i övrigt finns nog anledning att fundera rejält på vad som börjat gå snett och vad som kommer att fortsätta göra det i ett accelererande tempo utan förbättringar.

Som före detta tittare har jag inte många råd.

Men skulle jag avkrävas ett par så blir det:

1) Reducera programtiden.

Två timmar känns väldigt långt och segt. När tv-utbudet dessutom är något bredare och bättre än i sommartider blir konkurrensen under två timmar för stor.

2) Undvik fler "sjävmål".

Med detta menar jag naturligtvis att Bingolotto borde lyssna noga på sina trognaste tittare och ägna sig mindre åt att vinna en målgrupp som programmet aldrig någonsin kommer att nå oavsett vad det hittar på. Det är i åldersgruppen 60+ de trogna tittarna finns. Förlorar Kronér och kompani fler av dessa kommer inga nya i stället.

Så är det bara. Att säga emot detta är att säga emot televisionstittandets egna naturlagar.

3) Är lördag den självklara dagen för Bingolotto i tid och evighet?

Konkurrensen från nya omgångar av Robinson och Melodifestivalen lär i alla fall inte bli mindre...

VECKANS NONCHALANTASTE

I lördags fyllde Sveriges största folkrörelse 100 år. I licenstelevisionen var det värt en tre år gammal dokumentär. På taskig repristid. Public service-nonchalans i sin prydo. Eller veckans "det är ju repristider nu".

VECKANS VANDRA VIDARE

Svante Stockselius blir ny eurvisionsfestivalgeneral. Kul för basket-Svante från Ockelbo, säker bra för Eurovisionen, men ett tungt tapp för fyran som behöver varje god tv-kraft kanalen kan få.

Mer läsning

Annons