Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför en omväg

Annons

Fy skäms på dig "Malungsbo", som vill lura Sälenturisterna från Stockholm att ta omvägen över Västerås, Ludvika, Björbo och Malung med påståendet att denna sträcka är den "kortaste, snabbaste och rakaste" vägen till Sälen.

När jag för några decennier sedan bodde i Stockholm och cirka en gång i veckan gjorde tjänsteresor till Sälen undersökte jag noga vilken väg till Sälen som var bäst och fann då att vägen över Ludvika till Sälen var längre och mycket långsammare än den över Falun - Rättvik.

Enligt Vägverkets egna längdmätningar är sträckan över Ludvika till Sälen 418,3 kilometer och över Falun - Rättvik 397,9 kilometer.

Sträckan över Borlänge och vidare Västerdalsvägen till Sälen är 414,1 kilometer. Så det borde ha "fallit dig in" att ta svängen över Borlänge i stället för över Ludvika. Det hade du tjänat fyra kilometer på.

Men vad finns det för anledning att åka till Borlänge när det är cirka två mil kortare, och på grund av kortare 50- och 70-sträckor, minst en halvtimme snabbare att åka vägen från Hedemora över Falun - Rättvik.

För övrigt är det fem kilometer kortare från Borlänge till Sälen om man väljer vägen över Falun - Rättvik än över Djurås och vidare Västerdalsvägen.

Din insändare är från den skämtsamma sidan, men sista stycket är tydligen inte enligt din mening ett skämt. Du framför där åsikten att det är "skandal att rika österdalskommuner försöker stjäla brödfödan från er fattiga kommuner i Västerdalarna".

Jag tar också detta som ett skämt eftersom det är svårt att ta på allvar. För min egen del har jag under årens lopp fått många goda vänner bland politiker, tjänstemän och andra invånare hela Västerdalsvägen upp, inklusive Malung.

Jag skulle därför för allt i världen inte vilja ta brödfödan från dem. Däremot kan det väl tyckas vara rätt att de "stackars" stockholmarna får vetskap om att de i Hedemora kan välja en väg som är snabbare till Sälen.

Jag tycker därför att Falu kommun ska komma överens med Rättvik och Mora om att gemensamt sätta upp en stor orienteringstavla i Hedemora där det upplyses om alternativet att åka över Falun - Rättvik - Mora till Sälen.

Det kan också finnas skäl till att annonsera i Stockholmspressen om detta alternativ. Att Vägverket skulle ge trafikanterna upplysningar om det rätta förhållandet, är väl inte att hoppas på, Falu kommuns framställningar om alternativ skyltning har ju tidigare negligerats.

Varför kan man undra. Kan det vara så enkelt att de inte vill riskera att trafiken far Borlänge förbi. Det kanske gäller att hålla sig väl med den kommun där deras huvudkontor ligger.

Min åsikt är att de borde intressera sig mer för trafikanterna i stället och tänka mer på miljön och underhållskostnaderna.

Ju färre vägmil desto mindre underhåll och mindre utsläpp av miljöfarliga ämnen.

Att "Musik vid Öjesjön" skulle klinga mer poetiskt än "Musik vid Siljan" kan väl diskuteras, men vilken vägsträcka som är vackrast är väl det ingen tvekan om. Västerdalsvägen och Malung är väl ingen skönhetsupplevelse precis om man jämför med den vackra utsikten över Siljan från Söderås och Vikarbyn och utsikten från Risberg över Sälenfjällen.

Ditt stycke i insändaren där du påstår att "vi" (Falubor?) skulle ha byggt en ny "Sala-propp"! i Vansbro har jag litet svårt att förstå. Det måste väl vara Vägverket som har gjort detta?

RW-M

Mer läsning

Annons