Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägprotest i Sundborn

Annons

- Jag har tvingats byta fler fjäderblad på mina maskiner än normalt, säger Börje Ek vid Cementfabriken.

Sedan 1996 har privatpersonen Kjell Gustafsson, boende i Sundborn, stridit för två saker:

1: Dels bygga en vänstersvängsficka vid infarten på Sundbornsvägen vid Östborn.

2: Bättra på vägarna Östborn-Sundbornsbyn, Sundbornsbyn-Kårtäkt och Sundbornsbyn-Hobborn.

Hittills har hans arbete varit förgäves.

- Jag har åberopat så mycket. Och det händer olyckor gång på gång. Men jag tänker inte ge upp, säger han.

I höstas gjorde Allan Sandell vid Dalarnas trafiksäkerhetsförbund - och NTF - en enkätundersökning med befolkningen i byn om vägarna.

Kritiken var hård.

- De flesta var överens om att vägarna både var för smala, i för dåligt skick och allmänt trafikfarliga, kommenterar Sandell.

Nu har sju näringsidkare i byn skrivit ett brev till Yrkestrafikrådet i länet.

Det är bland annat Engqvists taxi, Dala buss, cementfabriken, Paletten och representanter för Carl Larssongården.

De hävdar att deras maskinpark slits kraftigt på grund av de dåliga vägarna.

- Jag kör bland annat från byn till Kårtäkt varje dag och vägen är urdålig. Många kunder till mig undrar vad det är för "jävla" väg, säger Börje Ek.

Det finns ett litet hopp dock. Vägverket har nämligen beslutat att förbättra vägarna.

Här är planerna:

Biten mellan Östborn och Sundbornsbyn ska få ny beläggning i sommar.

Detsamma gäller vägen mellan Sundbornsbyn och Hobborn.

Däremot kommer inte vägen Sundbornsbyn-Kårtäkt att åtgärdas.

Och någon vänstersvängsficka vid Östborn är inte heller aktuell i brådrasket.

Vägverket anser att det är ett trafiksäkerhetsobjekt. Men det bestäms först i höst om objektet kommer med i länsplanen som omfattar åren 2004-2015.

- Kostnaden för en vänstersvängsficka i Östborn ligger på mellan 1,5 till 2 miljoner kronor, säger Kjell Nyman vid Vägverket.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons