Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utflugna barn byts mot fartfyllda hojar

Annons

Statistik från Statistiska centralbyrån, SCB, visar att antalet inregistrerade motorcyklar vid slutet av det tredje kvartalet i år ökat med 35,2 procent.

Antalet avregistrerade motorcyklar minskade samtidigt med 29 procent.

Att intresset för motorcyklar ökar kan Rüdiger "Fotta" Foitzik intyga.

- Det har varit ett fantastiskt år och vi har sålt mer än någonsin.

Kunderna är främst i åldern 40-60 år och förklaringen är enkel enligt Fotta:

- Det är de som börjar få barn som flyttat hemifrån som funderar på vad de ska göra. De vill göra något roligt innan det är för sent.

Då är motorcykeln ett starkt kort och det är inte jorden runt-resor som cykeln ska användas till.

- Det är turer på fem mil och en fika innan man åker hem igen som gäller. Motorcykelmodellen som säljer bäst är custom.

Det är frihetskänslan som köparna är ute efter, inte en hoj som går fort.

- För tio år sedan var kunderna yngre och ville åka fort.

Det Fottas och andra motorcykelhandlare konkurrerar med är reseföretagen, segelbåtar och husbilar.

- En motorcykel kostar inte mer än en resa, men det är något inte alla tänker på. En resa försvinner men hojen har de kvar.

Att Fottas sålt bra har han också uppmärksammats för när han fått diplom för att ha blivit den tredje bästa säljaren av ett av motorcykelmärkena. En utmärkelse han fick för bara några veckor sedan.

Även Ludvikas andra motorcykelförsäljare, Fritidsmaskiner AB, märker av trenden.

- Det är de som har pengarna i dag, säger Lilian Gustafsson om att det är 40- och 50-talisterna som handlar.

INGELA HALLGREN

Mer läsning

Annons