Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unga killar trimmar EU-mopeder

Annons

En EU-moped klass I är konstruerad för en hastighet av högst 45 kilometer i timmen. Med några enkla grepp, kan fordonet komma upp i 80-90 kilometer i timmen.

- Det är många som ringer till oss och klagar. De kör runt i bostadsområden och låter som bålgetingar, säger Olavi Blomfjord, närpolisen i Falun.

I Falun har morgontrafiken bevakats under några veckor. Resultat: Sex beslagtagna EU-mopeder. Fordonen var trimmade och ägarna saknade förarbevis.

Framför allt är det yngre män som ställer till problem i trafiken.

- Vi planerar nu att prioritera kontrollen inför sommaren och skolavslutningen, säger Olavi Blomfjord.

Enligt Vägverket finns det 151 registrerade EU-mopeder (klass I) i Falu kommun.

Två trafikskolor har examinationsrätt för förarbevis och har utfärdat runt 120 stycken tillsammans.

- Det är många som tar av registreringsskylten och kör fordonet som vanlig moped. Då behöver de bara vara 15 år och kan köra på cykelbanor, säger Gunilla Fahlcrantz, utbildningsledare på Elsborgs trafikskola.

Förarutbildningen ger grundläggande kunskaper, menar hon. Höga hastigheter och dålig insikt om trafikregler är en dödlig kombination.

- Det finns de som kör så och det är illa. Åker de fast rubriceras det som olovlig körning, säger Gunilla Fahlcrantz.

Hittills i år har nio personer omkommit i mopedolyckor runt om i landet. Det är lika många som under ett helt år i vanliga fall.

Enligt Vägverket skedde 24 mopedolyckor i Dalarna under fjolåret.

Hittills i år har åtta olyckor rapporterats in.

Hos trafikpolisen i Dalarna förutsåg man redan för ett år sedan att mopedolyckorna skulle öka. Allra mest oroar EU-mopederna.

- Min känsla är att det alldeles tveklöst är så att det händer mer nu, eftersom antalet mopeder ökar, säger Rolf Johansson, chef hos trafikpolisen i Dalarna.

MARIA BIAMONT

Mer läsning

Annons