Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulrica Messing uppvaktas

Annons

För kommittén, Stelin som gammal SWB-vän i synnerhet, handlar det om det andra bakslaget på kort tid vad beträffar tågtrafiken mellan Ludvika-Smedjebacken och Mälardalen.

Som tidningen tidigare omtalat har trafiken till och från Ludvika station dragits ned med en tur.

Middagståget finns inte längre kvar i tidtabellen. Det betraktas som illa nog.

- Men vi ger inte upp, säger Stelin som personligen har kämpat för Västeråsbanans nordligaste del sedan 1988.

Då stod han på barrikaden tillsammans med framlidne kommunalmannen Gunnar "Kobban" Andersson (s). I det läget var persontrafiken direkt nedläggningshotad. Starka krafter ville att tågen skulle ersättas med landsvägsbussar mellan Ludvika och Fagersta central.

Men motståndet blev för starkt och i november 1991 startade trafik med X10-tåg under rubriken Bergslagspendeln som 1998 ersattes med loktåg via Avesta.

De direkta Västeråstågen kom tillbaka 2001 med projekt Tåg i Bergslagen.

För Stelin är det ett oåterkalleligt krav att banan måste rustas upp till modern standard. Det betraktas som en förutsättning för att persontrafiken ska överleva på sikt.

- Nu förutsätter jag att Region Dalarna, med Peter Hultqvist i spetsen, tar upp behovet av upprustning med biträdande näringsministern Ulrica Messing, markerar Stelin.

- Det är viktigt att pengarna till infrastrukturen fördelas rättvist över i landet.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons