Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två Spendrupsprodukter till Norge

Annons

Den skandinaviska bryggerialliansen inom öl och mineralvatten mellan Spendrups, Borg Bryggerier i Norge och danska bryggerigruppen utvecklas.

Motivet med alliansen som etablerades 2002 är att stärka konkurrensen på den skandinaviska bryggerimarknaden.

Spendrups, Hansa Borg och Bryggerigruppen har alla starka "nummer två-positioner" på sina respektive hemmamarknader. Alla tre bryggerierna har starka varumärken inom öl, vatten och läsk och efter alliansens bildande har samtliga också samarbete med Heineken.

- I början av sommaren tillsatte vi fem arbetsgrupper som om någon månad ska lägga fram rapporter och förslag på hur vi kan stärka oss med ett nordiskt arbete, säger Maria Nordlöf, informationschef vid Spendrups.

De fem områdena där man nu närmar sig konkreta resultat gäller logistik, produktion, produktportfölj, inköp och distribution.

- Alla är intresserade av att hitta synergieffekter. Det ser positivt ut.

- Konkret har vi ännu inget att peka på men vi har nu en propå om två av Spendrups varumärken som gäller Norge. Men det återkommer vi med när det blir konkret, säger Nordlöf.

På frågan om det blir aktuellt att ytterligare öka samarbetet med Heineken svarar Nordlöf:

- Vi får se, vi vet inte detta i dag.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons