Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två bolag slåss om Alstom

Annons

Siemens svenska informationschef Robert Müller berättar att han precis fått ett meddelande från Siemens Powerdivision att uppgifterna i Focus är en spekulation och inte ska ses som en bekräftelse:

- Och spekulationer kommenterar vi inte, säger Müller.

Siemens Powerdivision lovar dock att svara på ett flertal skriftliga frågor som NLT ställt i händelse av att Siemens förvärvar Alstoms industriturbiner.

Münchentidningen Focus skriver att Siemens lagt ett bud och syftet med budet är att Siemens vill stärka produktionen inom sin Powerdivision.

Focus skriver att Siemens förhandlar mot Hitachi.

Tidigare cirkulerade uppgifter om General Electric men ingen har tagit dessa uppgifter på allvar då en sådan affär inte skulle godkännas av Europeiska konkurrens- eller amerikanska antitrustmyndigheter.

Priset som Focus uppger, 1,5 miljarder euro, är dock helt orealistiskt.

Alstom behöver pengar för att trygga koncernens överlevnad, visserligen signalerar huvudkontoret i Paris att de vill ha ut så mycket som möjligt och säkert agerar de som bilhandlare och putsar på fasaden så den ser bättre ut för att få ut ett bra pris. I industriturbindivisionens eget intresse ligger dock ett lågt pris då det ger den nye ägaren lägre driftsomkostnader och därmed blir så blir intresset mindre för att ta bort arbetstillfällen efter en affär.

Siemens som ny ägare innebär en fördel då tyskarna saknar egna industriturbiner under 50 megawatt. De köper dem nu från General Electric. En affär med Siemens ger Finspång/Ludvika tillgång till en större gasturbinmarknad som kan kompensera ett tapp på ångturbintillverkning.

Hitachi, däremot, är konkurrent på de båda turbintyperna.

Japanen har utvecklat två egna gasturbiner som finns inom Finspångs lägre effektområde och tillverkar sedan 1964 det högre effektområdet på licens från General Electric. Av Hitachis samlade gasturbinleveranser på 450 maskiner har 390 skett inom det effektområde där Finspång/Ludvika verkar.

Det Hitachi skulle kunna vara ute efter är utöver Finspångs marknadsandeler också den svenska turbinen GTX100 som minskar beroendet av amerikanarna. Japaner brukar anses långsiktiga som ägare och brukar inte heller vara klåfingriga med att i första taget gå in och omstrukturera.

Alstoms svenska vd Lars Josefsson har från Paris nu getts uppdraget att förbereda en uppdelning av Alstom Sweden i tre delar och i Finspång är arbetet helt inriktat på att hitta en organisation som fungerar den dag affären är genomförd.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons