Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trångt för långtradare

Annons

- På vintern blir det så smalt på grund av hårda plogvallar att vi måste ligga med de vänstra hjulen över mittlinjen. Det är en tidsfråga innan det händer olyckor.

Varningen kommer från åkaren och tillika chauffören Bengt-Olof Olsson från Borlänge.

Han är en av många som ofta kör tunga transporter på Bergslagsdiagonalen genom Ludvika.

"Flaskhalsen" genom Ludvika är vid det här laget ordentligt ökänd i chaufförernas led. Vinter-tid är det extra besvärligt. Då händer det inte så sällan att körbanan inte räcker till för de stora ekipagen.

- Ludvika har den sämsta vägskötseln mellan Borlänge och Blekinge, dundrar Olsson och syftar på de kortare delar där vinterväghållningen är ett kommunalt ansvar. Det handlar om Håksberg-Hammarbacken, rondellen-Valhallavägen-ljuskorsningen vid Snöåvägen.

- Om man till exempel kör Valhallavägen söderut är det omöjligt att hålla sig i det högra körfältet när de inte tar undan snöplogkanterna. Det blir smalare och smalare och då tvingas vi ligga med de vänstra hjulen över mittlinjen för att kunna ta oss fram.

Vid möte med lika stora lastbilar eller bussar blir det extremt trångt. Olsson och hans kolleger uppfattar förhållandet som en svår olycksrisk.

- Det kan orsaka att personbilar kommer in under tunga fordon och det på grund av att vägen blir på tok för smal. Varför kan de (den kommunala snösvängen) inte använda medlen och ta en vägskrapa och hålla rent, frågar han sig.

- Det tar väl bara ett par timmar.

I sammanhanget aktualiserar han den farliga trafiksituationen utanför köpcentret nedvägs avfarten mot Malingsbo. Olsson anser det förkastligt med in- och utfart direkt på den hårt trafikerade riksvägen.

- Trafiken till och från köpcentret borde gå via trafikljusen och Lyviksvägen. Det händer allt för ofta att folk kör rakt ut på riksvägen från parkeringen eller att de som kommer från Grängeshållet bromsar innan de blinkar för att göra vänstersväng.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons