Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Trafiksäkra bussar i Ludvika"

Annons

Detta med anledning av uppgifter i riksmedia som gör gällande att mer än varannan skolbuss fått allvarliga anmärkningar vid besiktning. Bland annat handlade det om fel på styrningen, svåra rostskador och dåliga bromsar.

Efter den svåra bussolyckan söder om Fagersta uppstod en viss bussrädsla bland allmänheten. Många undrar hur det är ställt med säkerheten.

- Min uppfattning är att våra bussar är i gott skick. Finns det en rädsla för att åka buss är det i så fall ni journalister som är skyldiga till den, säger Dahlgren som är mycket kritisk till medias sätt att bevaka olyckshändelser där bussar är inblandade.

Han slår fast att den lokala bussparken är modern. När en buss blir äldre än tolv år faller den för åldersstrecket och tas ur trafik.

Att en eller ett par bussar blir underkända i besiktningen ser han inte som något dramatiskt. Enligt Dahlgren handlar det inte om några allvarliga fel som innebär att skolbarns eller andra resenärers säkerhet åsidosätts.

- Det kan vara en liten skitsak som en skyltbelysning eller en sidomarkering som inte lyser. Det har även hänt att vi fått underkänt på grund av att det har saknats spolarvätska vid besiktningstillfället, fortsätter han.

- En annan gång fick vi back på ett oljeläckage vid en slang. Men detta var heller inget som äventyrade säkerheten.

Även driftsledaren Thomas Gavelin anser att de lokala bussarna håller måttet. Han anser inte att resenärerna har anledning att känna oro inför sina resor.

- Förutom att de besiktas har vi ju regelbundna bromsprover och alla bussar går alltid in på regelbunden service efter varje 1 500 mil. Då gör vi en översyn oavsett om det behövs eller inte.

För de som vill åka bältade är det emellertid sämre ställt. Bälten finns enligt Gavelin för närvarande endast i de så kallade beställningsvagnarna.

Vi kommer osökt in på frågan om det vore bra att lagstifta om bälten och bältesanvändning även i bussar.

- Nu tillåter ju lagen även ståplatser, men jag tror att en bälteslag kan komma någon gång i framtiden, slutar driftsledaren.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons