Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tjejer och teknik svårt att få ihop

Annons

Alla tjejer i årskurs 8 på skolan fick ägna gårdagen åt att tillverka papper och hudkräm samt att programmera robotar med lego. Roliga och praktiska övningar som i grunden handlar om teknik och naturvetenskap.

- Tjejerna måste i alla fall veta vad det är de väljer bort, säger studievägledaren Sven Lofors.

- Det är en lång process att ändra könsroller och attityder. Det är så här man får göra, ta ett litet steg i taget, fortsätter han.

Teknikdagen ordnades i samarbete med experimentverkstaden Falun Future Tech. Och eftersom man ändå höll till på gruvområdet, kunde tjejerna också besöka rödfärgsverket.

Det är inte precis slagsmål om platserna på gymnasiets naturvetenskaps- och teknikprogram i Falun, men klasserna är fulltaliga.

På NV-programmet är det någorlunda jämn fördelning mellan killar och tjejer. Men annars, på fordonsprogrammet, teknikprogrammet med flera, är en försvinnande liten del av eleverna tjejer.

Hälsinggårdsskolan sökte redan för några år sedan pengar ur E.J. Ljungbergs utbildningsfond för att kunna satsa extra på teknik. En del i det projektet är just att väcka teknikintresset bland tjejerna på skolan. En satsning som börjar bära frukt, om än i det lilla formatet.

Fem tjejer från Hälsinggårdsskolan sökte till teknikprogrammet på gymnasiet i höst och av dem började två.

- Det kan verka futtigt, men det är det inte, säger Sven Lofors.

De 78 åttondeklassarna verkade nöjda med sin dag på experimentverkstaden.

Elisabeth Axelsson har inte bestämt vad hon ska välja för program på gymnasiet. Men hon är inte främmande för teknik och naturvetenskap:

- Det är kul att testa sig fram och exprimentera.

Emelie Hedberg, 8F, vill gärna jobba med design i framtiden. Men teknikdagen väckte intresse. Inte minst den kvinnliga civilingenjör som inledde dagen inspirerade.

- Det som hon jobbade med verkade vara roligt, säger Emelie.

INGER WALLIN

Mer läsning

Annons