Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Temavecka mot mobbning

Annons

Erik Hedenström är lärare i klassen. Han är en av de ansvariga för temaveckan som tar upp ämnet mobbning. Hela måndagen avsattes för temaarbete, eleverna fick se film, gå på föreläsning och diskutera.

- Vi drar i gång temaveckan med en heldag. Under tisdag, onsdag och torsdag ska vi ägna enstaka lektioner till temat och på fredag samlas hela skolan för en tipspromenad, säger han.

Tror du att det går att stoppa förekomsten av mobbning?

- Jag tror att det är svårt, men vi har målet att nå dit. Det handlar ju om demokrati som ska genomsyra skolan, det måste vi jobba med hela tiden.

Rädda Barnen är inbjudna att delta i temaarbetet på skolan, Holger Petersson guidar eleverna genom en värderingsövning.

Han ger barnen olika förutsättningar som de ska ta ställning till. Klassrummets fyra hörn motsvarar olika alternativ på hur situationen kan lösas. Eleverna kan alltid välja ett eget alternativ. När eleverna valt hörn ges deltagarna tillfälle att berätta hur de tänkte när de valde alternativ.

Varför mobbar vissa elever andra?

- Någon som vill vara tuff och är med i ett gäng mobbar för att själv slippa bli mobbad, säger Daniel Gnassemi och Olle Hällman, i klass 5a.

Klasskompisen Fredrik Winge menar att flickors och pojkars mobbning ser olika ut.

- Tjejer fryser ut andra medan killar slåss mer.

Vad är det som gör att någon blir utsatt för mobbning?

- Kanske för att de törs vara annorlunda och säga vad de tycker, säger Fredrik Winge.

Alla eleverna i klassen menar att det finns en tydlig gräns mellan att retas lite på skämt och att mobba.

- Man känner tydligt när gränsen passeras.

MATS NILSSON

Mer läsning

Annons