Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tar vitlökskorv med ro

Annons

Det är två konsumenter som anmält charkuteriföretaget till Livsmedelsverket. De var upprörda över att man blandat i vitlök och ändå behållit namnet falukorv. Anmälan avslogs.

I falukorvens hemstad är man lugn. Detta är inte något som väcker känslor hos företagsledningen på Melkers. Snarare en viss munterhet över en marknadsföringsidé man inte alls tror på. Och dessutom berättar Pär Olsson att även Melkers producerar falukorv med olika smaker.

I deras sortiment finns fläskfri falukorv med bara nötkött, chorizo-falukorv (en starkare argentinsk smak med mycket paprika), samt rökt falukorv.

Tidigare fanns också Mexican falukorv, men detta har nu utgått ur sortimentet.

Men frågorna kvarstår: Var går gränsen för att få kallas falukorv? Vad gör Melkers för att bevaka varumärket?

- Detta är inte något som bekymrar oss. Livsmedelsverket bevakar innehållet och Konsumentombudsmannen själva marknadsföringen. Är det någon som går över gränsen så reagerar också vår branschorganisation. Det innebär att vi slipper leka polis i den här frågan.

Men faktum är att falukorven bara står för 17 procent av produktionen på Melkers. Storsäljaren är skivad smörgåsmat som omfattar 27 procent av produktionen. Melkers är med det en av Sveriges tre största leverantörer av den här typen av produkter.

De senaste två åren har Melkers ökat omsättningen från 122 till 152 miljoner. Detta innebär att vd:n kan se optimistiskt på framtiden.

Men det finns en nytt framtida inslag inom svensk livsmedelshandel som kommer att ge Melkers en ny utmaning:

Det handlar om de stora utländska lågpriskedjorna som Lidl och Netto som nu planerar att etablera sig i Sverige. De står för mataffärer som erbjuder konsumenterna lågt pris, men också väldigt få artiklar av samma vara.

Pär Olsson säger att här väntar stenhård konkurrens för att bli "utvald" i dessa affärer. Men samtidigt kan lönsamheten diskuteras.

- Visst, det handlar om stora volymer. Men vi skulle också bli underleverantör som också verkade under ytterst pressade förhållanden.

- Lönsamheten kanske inte blir den bästa. Men vi ska vara med i detta och se vad det innebär för oss., avslutar Pär Olsson.

ANDERS HANSSON

Mer läsning

Annons