Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåget som inte går

Annons

- Vi har tagit fram fyra tågsätt med vanliga lok , där vi har höjt komforten för att uppnå den standard som råder på X2000, till exempel servering vid sittplatsen, säger Stig Brahn, affärschef SJ Bergslagen.

Ett stort antal avgångar till och från Dalarna med det "riktiga" X2000 har ersatts med de ombyggda loktågen.

Orsaken till frånvaron av X2000-tåg är att tågsätten har uppnått tioårsåldern och måste in på ombyggnation och uppfräschning.

För resenärerna märks frånvaron inte bara på rälsen, utan även i plånboken. Det kostar lika mycket att resa med loktågen som det gör att åka X2000.

- Det här tåget är framtaget för att kunna ersätta X2000 rakt av. Så biljetten kostar lika mycket.

Men innebär inte de vanliga långsammare loken att det blir tidsförluster?

- Nej vi har en anpassad tidtabell under vintern, fram till den sista mars. Mellan Dalarna och Stockholm kan vi i vilket fall inte köra så snabbt. Man kan säga att vi inte kan utnyttja snabbheten hos X2000 fullt ut.

Håller de "nya" X2000 tidtabellen efter den sista mars?

- Vi jobbar nu på att "skrämma upp" loken som drar loktågen, så att de går lite fortare. Lyckas inte det, så skiljer det i alla fall inte mer än tre-fyra minuter på sträckan Dalarna-Stockholm.

MICHAEL MARKLUND

Mer läsning

Annons