Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strandat om tidtabellen

Annons

Representanter för bolagen träffades i veckan på Tåg i Bergslagens kontor i Borlänge. Som tidningen tidigare omtalat finns från SJ:s sida förslag på en radikal neddragning av trafiken på olika håll inom TiB:s trafikområde.

- SJ vidhåller kravet på en avsevärd neddragning av hela tågplanen. Det motiverar de med att beläggningen ombord på tågen är alldeles för låg, säger Tåg i Bergslagens vd Mikael Prenler.

- Från vår sida backar vi självklart upp kravet från kommunkommittén i Västerbergslagen. Vi vill heller inte att det ska ske någon reducering av utbudet. Det skulle direkt strida mot våra grundläggande intentioner om mera tåg för samma pengar.

Prenler påminner om att Tåg i Bergslagen stöttas av samhället och att hälften av alla platser i tågen redan är betalda.

- Det är betydligt mer än vad SJ har i sin kommersiella trafik. Man kan säga att två stolar av tio betalas av resenärerna och att tre av tio betalas av samhället.

- För övrigt har delägarna och styrelsen sagt att vi måste ha en långsiktighet i utbudet. Det tar lång tid när man bygger upp ett nytt trafiksystem, tillägger han och påminner om att den nya Bergslagstrafiken startades för bara knappt två år sedan. Det är en mycket kort tid i järnvägssammanhang.

Ännu finns heller inget beslut om en direkt dubbeltur Ludvika-Stockholm utan byte i Västerås.

- Vi har inte fått något riktigt svar. Det förslaget ligger visserligen utanför det gällande trafikavtalet men vi anser att det kan finnas ett kommersiellt intresse av att ha en sådan förbindelse.

På en punkt var emellertid TiB och SJ helt överens. Det tidiga morgontåget till Örebro med ankomst Ludvika station klockan 4.15 kan plockas bort ut tidtabellen.

- Den turen körs med i princip tomma tåg och man kan ju inte fortsätta om det uppenbart inte finns något behov av att resa vid den tiden.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons