Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stororder till GIA Industri

Annons

Beställningen i Turkiet kommer via Alstom som ska bygga en stor vattenkraftsdamm. Till dammen är det kopplat en större tunnelsystem och till detta ska GIA leverera två Häggloadermaskiner för att föra ut sprängstenen från tunnelsystemet.

GIA ska också leverera två fläktstationer som ska driva en lång ventilationsanläggning av typen GIA Swedvent i det kilometerlånga systemet med så kallade injektionstunnlar.

- Vi visste att detta var på gång så vi har redan startat produktionen av de två maskinerna. Nu har vi kontraktet klart, berättar Hans Ramström.

Turkietuppdraget är värt 12 miljoner kronor.

Till bygget av tunnelbanan under den italienska staden Napoli ska GIA leverera gruvlok, GIA:s specialitet:

- Den beställningen är värd 17 miljoner kronor och är den hittills största i år, säger ekonomichefen Roger Karlsson som konstaterar att GIA på loksidan befäster ställningen som nummer två i världen.

29 miljoner är närmare en fjärdedel av årsomsättningen, mycket pengar för ett företag som omsätter 120 miljoner med sina 60 anställda.

Bokslutet för i fjol är inte klart berättar ekonomichefen som dock kan berätta att det blev vinst. Skillnaden mellan 2002 och 2003 är att 2002 inleddes med två ytterst tunna månader medan året inletts med flaggan i topp.

Fjolåret innebar att GIA gjorde ett stort genombrott i Iran där GIA vann nio lok värderade till 16 miljoner kronor och fick en option på ytterligare tre.

Dessa ska användas i Irans byggen av sötvattentunnlar genom bergskedjan efter Persiska viken till det torra och befolkningstäta Iranska inlandet. I fjol gjorde GIA även insteg på Kinamarknaden med fem lok som nu är under leverans.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons