Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storkrock med Banverket blir första fallet

Annons

Tågkompaniet säger att det finns skilda uppfattningar i så många frågor att det inte finns några förutsättningar att komma överens med Banverket om ett nytt trafikeringsavtal.

Enligt Tågkompaniet använder sig Banverket av sin dominerande ställning för att försöka tvinga järnvägsföretag att acceptera avtalsvillkor som de inte kan påverka.

- Banverket accepterade att vi sade upp avtalet och accepterade att gemensamt försöka förhandla fram ett nytt avtal. Men det har varit ändlösa förhandlingar där Banverket inte velat ändra något alls. Ett agerande som jag tycker är liktydigt med förhandlings-vägran, säger Sven Malmberg, trafikchef vid Tågkompaniet.

Tågkompaniet anser att man inte varit överens om vilken lagstiftning, den gamla eller den nya, som man ska använda sig av.

En annan tvist är eventuella kontraktsbrott. Tågkompaniet anser att Banverket inte drabbas alls om man bryter mot avtalet, och vill ha ett nytt sanktionssystem.

Och det finns mycket mer, exempelvis rättigheter och skyldigheter vid olyckor, samt att Tågkompaniet inte heller kan acceptera att Banverket får tillgång till företagets databaser som innehåller känslig/hemlig information.

Lars-Åke Josefsson är marknadschef vid Banverket:

- Vi har ett branschavtal som är lika för alla järnvägsföretag. Med hänsyn till att vi fått en ny järnvägslag håller vi på att förhandla om avtalet med branschen. Men det är ett grannlaga arbete som tar tid. Det ville inte Tågkompaniet invänta.

- De punkter som enligt Tågkompaniet återstod att lösa när vi skildes åt avsåg inte den nya järnvägslagen. Tågkompaniet anförde andra skäl för att omförhandla de punkterna, säger Josefsson.

Tror du att detta är början till ett helt nytt sätt för er att teckna avtal, där järnvägsföretagen får mer att säga till om?

- Det kommer att skilja en del, men jag skulle inte vilja säga att det blir helt nytt. Det går inte att generalisera den här frågeställningen. Men vi för väldigt bra diskussioner med branschen, säger Josefsson.

Tvisten mellan Banverket och Tågkompaniet blir den första stora tvisten för den nya Järnvägsstyrelsen att lösa.

- Det blir en spännande uppgift för styrelsen. Eftersom det är första gången så kommer vi självklart att behandla detta väldigt seriöst, säger Ove Andersson, ställföreträdande generaldirektör vid Järnvägsstyrelsen.

När har ni löst den här tvisten?

- Det kan jag inte säga. Banverket ska yttra sig i frågan innan månadens slut. Lagen säger att när vi fått all relevant information har vi två månader på oss att avgöra tvisten, säger Ove Andersson.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons