Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups sprängde ännu en vall

Annons

Spendrups går bra och tar marknadsandelar från giganten Carlsberg.

Allt är uppåt, om det inte vore för läsken. Där ger nu Spendrups upp målet att bli stora och kastar ut Virgin och förpackningar för 13 miljoner.

2001 hade Carlsberg 52 procent av den svenska ölmarknaden och levererade 250 miljoner liter öl, i fjol var den samlade volymen nere i 237 miljoner liter öl och marknadsandelen hade krympt till 46,7 procent.

Sett i detta perspektiv är Spendrups resultatrapport för 2002 enormt stark, bortsett från läsken.

Spendrup volymer ökade 10 procent och omsättningen med 18 procent till drygt två miljarder kronor, vinsten ökade från 11 miljoner till 89 miljoner kronor.

Andelarna av den sammanlagda ölmarknaden ökade till nästan 27 procent (25,6 procent i fjol). Starkast var ökningen på Systembolaget och på restaurangmarknaden. Norrlands Guld 3,5 är största varumärke i detaljhandeln

BO JOFFER

Mer läsning

Annons