Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommarland firar 20 med 100 000 besökare

Annons

Sonen Mats i familjeföretaget kan historien bakom Äventyret Sommarlands tillkomst. Året var 1978. Bröderna Jan-Erik, Lars och Åke Nobelius som drev en byggfirma var med familjerna på semester på Sommarland i danska Fårup. Det var där tanken väcktes. I Sverige fanns inget liknande.

Liseberg och Gröna Lund i all ära men något Sommarland á la somrigt lågbudgettivoli saknades.

Sagt och gjort.

Nu gällde det att finna lämplig mark.

- Det var ytterst nära att det blev Enköping.

Allt var klappat och klart när ett överklagande till regeringsrätten spolierade Sommarlands- tanken i trakten vid Mälarens strand. Nästa område att höra sig för i blev Siljansregionen. Som sagt, Rättvik var inte intresserade. Leksand däremot nappade.

Det var i samma veva som den nya riksvägen kom till. Kommunalrådet Björn Doverskog var orolig över att den nybyggda riksvägen skulle "stjäla" alltför många turister från Leksand. Doverskog och några kollegor styrde därför kosan till Sommarland i Fårup för att bilda sig en uppfattning om anläggningen. Sedan var det inget snack om saken. Äventyret Sommarland slog rot i hockeymetropolen.

I dag är det Göteborgarna Jan- Erik och Lars Nobelius som äger anläggningen. Jan-Eriks son Mats har hand om marknadssidan. Samma ägare i alla de 20 åren. Bara det ett unikum i Sommarlands-Sverige.

Mats Nobelius är stolt över anläggningen. Han hoppas på en bra sommar. Det får inte bli som år 2000 då sommaren regnade bort.

- Då tror jag omsättningen sjönk med 40 procent.

Efter det har det bjudits på bra sommarväder. Besöksfrekvensen pekar stadigt uppåt. Mats understryker vikten av en bra och effektiv marknadsföring. Årets satsning tillsammans med Tomteland och Grönklitts björnpark med Siljan turism som koordinator hoppas han mycket på.

- Vi måste visa att vi finns. Sedan måste vi ha nya grejer varje år.

100 000 årliga besökare vid Sommarland och cirka två miljoner turister i Siljansregionen.

- Det kan bli ännu fler, menar Mats, men då måste alla företagare och näringsidkare dra sitt strå till stacken och visa att de stöttar Siljan turism.

CHRISTER KLOCKARÅS

Mer läsning

Annons