Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slutrapporten om bussolyckan dröjer

Annons

- Allt ska sammanställas och förutom den rena tekniska undersökningen av bussen kommer även samtliga 46 överlevande passagerare att förhöras.

Roswall förklarar att detta är en mycket viktig detalj som kan förklara varför den eller den passageraren fick just den typen av skador.

- Vi vill veta var han eller hon satt i bussen. Vidare hur man satt just innan olyckan. Hur var och en upplevde själva räddningsarbetet och tiden efter detta.

- Detta är detaljer som är värdefulla att dokumentera för framtiden. Inte minst för säkerhetsaspekter i bussen och för kommande räddningsinsatser.

- Av varje svår olycka lär man sig tyvärr något nytt som kan leda till förbättringar vid ett annat tillfälle, understryker Roswall.

Hela utredningen är sekretesstämplad fram tills dess att rapporten blir offentlig.

Parallellt med haverikommissionens arbete gör även polisen en förundersökning.

- Vår uppgift är att enbart se om det finns något brottsligt med i bilden kring olyckan, förklarar Ulf Palm, informationsansvarig vid polisen i Västerås.

- Även vårt arbete är sekretessbelagt och därför kan jag inte uttala mig om några speciella detaljer i förundersökningen.

Ansvarig förundersökningsledare är kammaråklagare, Thomas Wiberg, Västerås.

Bussexperten, Erik Stenbäck, Stockholm, har hoppat av sitt uppdrag att utreda bussolyckan i Fagersta.

Han utsågs av Statens haverikommission men anses ha gjort okritiska uttalanden om olycksbussens däck.

Dessutom har han blivit beskylld för jäv för att ha för nära förbindelser med Linjebuss, som äger olycksbussen.

Uttalanden som "bättre däck går inte att få tag på och "att däcken var odubbade saknar betydelse" fick VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet} i Linköping att reagera. Deras expert på däck, Olle Nordström, menar att det är omöjligt att göra uttalanden mitt under pågående utredning.

- Det stämmer att Stenbäck har avgått och vi söker nu en ansvarig ersättare. När det gäller däcken så kommer VTI att göra en grundlig undersökning, förklarar Roswall.

HARALD LOHSE

Mer läsning

Annons