Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slåss för fjälltrafiken

Annons

- När det gäller vägtrafiken förstår jag inte alls resonemanget. Inom region Dalarna är vi helt överens om att riksväg 71 är huvudstråket för trafiken till fjällen.

- Och det är bara att titta på trafikströmmarna, för vi lär ju inte kunna bygga om Sveriges geografi, säger Kurt Podgorski.

Han visar på trafikmätningar som talar sitt tydliga språk.

Mellansvenska handelskammaren i samarbete med Vägverket och Länsstyrelsen gjorde för några år sedan en undersökning av vägtrafikströmmarna till Dalafjällen.

- Den undersökningen visade att cirka 90 procent av trafiken till Sälenfjällen går på riksväg 71 genom Västerdalarna.

- 35 procent kommer från Västsverige via riksväg 45 till Malung. 25 procent av trafiken kommer söderifrån via riksväg 26 till Vansbro. 15 procent kommer via Ludvika till Björbo.

- Drygt 20 procent av Sälentrafiken kommer in i Dalarna via Sala-Avesta och ungefär hälften av den fjälltrafiken väljer också riksäg 71 från Djurås.

- Det är bara en mindre del av fjälltrafiken till Sälen som går via Mora. Vi ska väl inte lura turisterna att åka en omväg på sämre vägar, säger Kurt Podgorski.

Det finns också en likadan undersökning av trafiken till Idre Fjäll. En stor del av trafiken dit, cirka 45 procent, går också genom Västerdalarna.

- 35 procent av Idre-gästerna kommer på riksväg 45 till Malung och åker via Sälen till Idre. 20 procent kommer via Filipstad-Vansbro och av dessa åker cirka hälften via Malung-Sälen och hälften via Mora. 45 procent åker riksväg 70 upp genom hela Dalarna via Mora.

- Med den här bakgrunden tycker jag det ter sig som helt obegripligt att Mora skulle vara knutpunkt för vägtrafiken till Dalafjällen. Västerdalarna är det naturliga vägvalet för Mälardalen, hela södra och västra Sverige, liksom för danskarna, säger Kurt Podgorski.

Inte heller när det gäller järnvägen håller Podgroski med om att Mora skulle vara något bättre alternativ för fjällturister.

- Det sker satsningar på Västerdalsbanan, vi har fått nya tåg och det är rimligt att inom en framtid komma ner i restid på en timme och 20 minuter mellan Borlänge och Malung.

- Och från Malung är det både kortare och bättre väg till Sälen än det är från Mora, hävdar Malungs kommunalråd.

- Däremot, säger han, är Mora den givna knutpunkten för den del av turisttrafiken som kommer med flyg.

Sista ordet är säkert inte sagt i frågan.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons