Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skärpning för mopedister

Annons

Det kommer att bli krångligare för dig som vill skaffa en moped. Tyglarna för vad som är tillåtet bakom styret stramas åt.

Mellan åren 1998 och 2002 ökade antalet skadade i mopedolyckor i Sverige med 134 procent. Antalet dödade hade, under samma period, stigit med 45 procent. Detta enligt siffror från Försäkringsförbundet. Det är en helt oacceptabel utveckling.

För att få stopp på den utvecklingen har bland annat Vägverket och Rikspolisstyrelsen tagit fram nya förslag.

De vill även se en ökad information om trafik- och mopedsäkerhet till allmänheten, främst då till ungdomar.

De ändringar i lagstiftningen för mopeder som det handlar om är följande:

r Samtliga som kör moped ska ha förarbevis.

r Höjda böter för dem som kör moped utan hjälm.

r Krav på registrering av alla mopeder, förutom veteranmopeder.

r Höjd åldersgräns, från 15 till 18, för att få skjutsa på moped.

Samuel Hulander, 16 år från Falun, är en flitig mopedist. Han säger så här om de nya förslagen.

- Jag tycker att alla förslag verkar bra. Särskilt det som säger att alla ska ha förarbevis. Går man en kurs blir man medveten om riskerna i trafiken.

Förutom de nämnda åtgärderna vill man även ta krafttag mot ett mycket utbrett problem, trimningen.

Enligt en enkät gjord 2003 av NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, är 55 procent av mopederna på vägarna trimmade.

- Jag vet många som kör trimmat och flera av dem har råkat ut för olyckor. Så krafttag mot trimning låter bra, säger Samuel.

Vill du veta mer om de nya mopedreglerna, trafiksäkerhet, vad de olika mopedklasserna egentligen innebär eller något annat som rör mopeder, surfa in på: www.ntf.se (NTF) eller www.vv.se (Vägverket).

JON HULANDER

Mer läsning

Annons