Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sju minuter som gör debatten snedvriden

Annons

För något år sedan tog SJ in X2:orna (de fordon som körs som X 2000 normalt) för reparationer. Man ersatte då dessa med helt nyombyggda lokdragna tåg (kallade "blue-X"). Tågen gick på exakt samma tidtabell, hade exakt samma service, var fräschare, med bekvämare stolar och mer gott om utrymme. Varför skulle vi reagera då?

När man var klar med reparationerna beslutade SJ att fortsätta köra "Blue-X" i stället för X 2000 på Dalabanan. Vi såg inte detta som någon nackdel, så varför skulle vi reagera då?

För några veckor sedan beslutade SJ att klassa tåget som InterCity i stället för X 2000. Tåget har samma lok och vagnar, det fortsätter att gå på samma tidtabell, men med lägre priser.

Vi har svårt att se vad försämringen i detta ligger. De som reser andra klass (och normalt betalar sina biljetter ur egen ficka) slipper köpa dyra X 2000-biljetter, men har samma service och reser lika snabbt och bekvämt.

De som reser första klass (ofta på någon annans bekostnad), blir visserligen av med frukosten eller eftermiddagsmackan som tidigare ingick i priset, men den som vill kan köpa till denna service, och då hamnar totalpriset ungefär på den nivå det var tidigare. Vi kan alltså inte se någon försämring nu heller, så varför skulle vi reagera?

Vår uppfattning är att trafiken aldrig varit så bra som den varit de senaste åren. Låt oss visa vad vi menar.

r 1988 hade vi sju förbindelser tur och retur Borlänge-Stockholm på Dalabanan, inget X 2000, och snittrestiden var två timmar och 40 minuter.

r 1992 hade vi sju förbindelser, ett X 2000 öppet endast för förstaklassresenärer med restid på två timmar och sex minuter. Övriga tåg gick på två timmar och 33 minuter.

r 1997 hade vi sex förbindelser. X 2000 tog två timmar och en minut, övriga två timmar och 29 minuter.

r År 2000 fanns det sju förbindelser, X 2000 tog två timmar och en minut. Övriga två timmar och 27 minuter.

r I år, 2004, går det åtta tåg dagligen måndag-torsdag.

På fredagar går det nio tåg. X 2000/Blue-X tar två timmar och åtta minuter och övriga två timmar och 29 minuter.

Visst har restiden ökat några minuter, det är sant. Men man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Kör man fler tåg på samma bana tar det lite längre tid för att klara tågmöten. Men för vår del reser vi hellre fem minuter längre än att behöva vänta en timme eller två i Stockholm på ett tåg som passar.

Däremot tror vi att massmediala utspel som ger intryck av en allt sämre tågtrafik kan orsaka betydligt mer skada än nytta för länet. Ger man länets invånare ett intryck av att ingen snabbförbindelse finns kvar, att övriga tåg går långsammare, väljer man naturligtvis andra färdmedel och med ett mindre kundunderlag kommer trafiken naturligtvis på sikt att försämras.

Därmed inte sagt att saker inte kan bli bättre. Vi reser själva ungefär en gång i veckan med tågen på Dalabanan och kan ha synpunkter på till exempel vagnstandard på InterCitytågen. Men vad vi anser framförallt man bör koncentrera sig på är att se framåt och att seriöst och uthålligt arbeta gemensamt på flera arenor för bättre järnvägsförbindelser inom och till/från länet.

Det handlar både om relativt kortsiktiga frågor som att se till att Tåg i Bergslagen finns kvar med rimlig trafik efter år 2006 till mer långsiktigt arbete som förbättrad infrastruktur och nya trafikupplägg som ger oss en attraktivare trafik.

NIKLAS HENRIKSSON

Mer läsning

Annons