Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sista godståget har lämnat Falun

Annons

- Sedan ASJ slog igen har godsvolymen stadigt minskat. Dessto färre vagnar, dessto dyrare blev transporterna för oss. Till slut var det inte lönsamt att fortsätta, säger Bo Stenback, terminalområdeschef på Green Cargo i Borlänge.

Det senaste året har förhandlingar med Ericsson pågått för att hitta en lösning, men då försöken misslyckades togs i slutet av maj beslutet att helt upphöra med godstågstransporter till Falun.

Bo Stenback hoppas nu mycket på Grycksbobanan som Stora Enso gärna vill använda för att frakta gods från pappersbruket i Grycksbo. Med ytterligare en kund förutom Ericsson finns möjligheter att återuppta trafiken på linjen.

Ericsson tvingas nu transportera 7000 till 8000 ton gods per år med lastbil mellan Falun och Borlänge, en förändring som innebär en kostnadsökning för företaget. Hur mycket dyrare det blir vill inte Ericsson uppge.

Jan Olov Öberg är transportansvarig på Ericsson Network Technologies i Falun. Han tycker att lastbilsalternativet har flera nackdelar.

- Det kostar en hel del extra. Det är negativt för framtiden med tanke på att en allt större del av transporter går med järnväg. Dessutom är det negativt för miljön med så mycket mer tunga transporter på vägarna och genom Falun och Borlänge.

Även Jan Olov Öberg hoppas på en framtida lösning ihop med Stora Enso.

- Vi hoppas få tillbaka järnvägen så fort som möjligt. Tunga transporter mellan två orter passar bäst för järnväg, säger han.

DAVID AHLIN

Mer läsning

Annons