Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsning på service

Annons

Kvaliteten ska säkras genom fortbildning av personalen.

I måndags kväll föreläste vårdkonsulten Angelica Frithiof för personal inom vård och omsorg i Hedemora kommun om etik och bemötande.

Själv bjöd hon på en dråplig självupplevd upplevelse på en ortopedavdelning i södra Sverige där hon en gång var inlagd.

Läkaren hälsade inte och såg henne inte i ögonen.

- När jag bad om ett recept på en speciell medicin som jag hade hemma i medicinskåpet sade han att "så gjorde man inte här med patienter som man inte känner".

- När han frågade mig vad jag sysslade sade jag att jag är egen företagare och bland annat undervisar läkare i bemötande av brukare, säger Angelica Frithiof.

Efter en stund återkom läkaren som en ny människa.

- Han satte sig på en stol, såg mig i ögonen och hälsade samtidigt som han gav mig receptet på den medicin jag ville ha.

Det är viktigt att personal inom vård och omsorg inser vilken viktig kugge de spelar inom vård och rehabilitering. Kontakten mellan brukare och personal är viktig.

- Alla människor har någon form av makt och det är viktigt för oss att hantera den rätt. Inte minst mot brukare, säger Angelica Frithiof.

Hon menar att ekonomiska frågor har dominerat den gemensamma sektorn under många år och att det nu är dags lyfta fram andra viktiga frågor som inte kostar pengar.

BERNDT NORBERG

Mer läsning

Annons