Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så blir trafiken vid Tallen och Pilbo

Annons

På måndag blir det trafikomläggning vid Tallen där en trafikplats med av- och påfarter ska byggas. Bilisterna får ta vägen som går förbi skjutbanan och ansluter till Tunavägen. Den sista biten asfalteras just och bara målning återstår.

Trafiken leds också förbi en sankmark åt Borlängehållet där vägbyggarna ska gräva bort 50 000 kubikmeter torv. Det urgrävda ersätts sedan med sprängmassor för att få bättre bärighet. Torven dumpas i en jättekrater intill golfbanan i Samuelsdal. Den döljs av en trädridå och ska inte störa känsliga ögon.

Förutom trafikplatsen vid Tallen ska det också byggas en bro som leder Källviksvägen, även känd som Tallenleden, över riksvägen. Redan nu kan man se de färdiga brofästena.

Visst blir det trångt, men projektledarna Kjell Söderlund och Lars-Erik Håkansson vid Vägverket tror att trafiken kommer att flyta hyfsat. Det rör sig om en hel del fordon: 18 000 bilar per dygn förbi Tallen och 22 000 bilar per dygn i Gruvrondellen.

Även vid den blivande Pilborondellen leds bilisterna på avvägar. Här har man fått låna en bit mark åt gruvan till, där Rödfärgsverket normalt har sin högar.

I juni nästa år ska Trafikplats Tallen och Pilborondellen vara klara. Hela vägen öppnas för trafik i november 2005.

RAGNA FAHLANDER

Mer läsning

Annons