Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rysk väntan utan lön

Annons

Mauritz Nuotio, ordförande i Transport Dalarna, berättar om fackets informations- och arbetsplatsturné som den här veckan genomförs i Dalarna.

På tisdagen besökte de södra Dalarna och kom då i kontakt med en grupp långtradarchaufförer från Ryssland i Avesta som väntar på att få återvända hem.

- Men de får inte köra hem en tom bil. De måste ha någon transport med sig. Och under tiden de väntar får de ingen lön, säger Nuotio.

Nuotio berättar att det till Avesta även kommer leveranser av diesel till långtradarna. Vissa av fordonen har med sig stora fat varifrån de pumpar över diesel till sina arbetskamraters tomma tankar.

- Åsbo och i Tönnebro utanför Gävle är några av de platser där diesel fylls upp. Det har blivit för dyrt att tanka i Sverige och därför tar de med sig bränsle, säger Mauritz Nuotio.

Vissa av fordonen är också utrustade med stora extratankar. Allt för att de ska klara sig så långt som möjligt. Några pengar att köpa reservdelar för om något går sönder har de oftast inte heller, fortsätter han.

- Här om dagen tänkte de byta till sig ny utrustning som de ville betala i sprit.

Det handlar ibland om ren desperation från chaufförernas sida, men i deras ögon tjänar de bra i Sverige. Därför tar de jobben förklarar Nuotio:

- I höstas träffade jag en chaufför från Moskva som efter vägkanten kokade maskrosblad vid sitt fordon, fortsätter Nuotio. Men det handlade inte om att koka te. Mannen gjorde maskrossoppa på vatten vilket var dagens lunch.

Dessa arbetsförhållanden är fruktansvärda menar Nuotio.

- Marknaden för både svenska företag och dess anställda undergrävs.

I en tid av nedskärningar är oron på arbetsmarknaden stor.

Arbetsgivarna vill tjäna pengar så billigt som möjligt. Kollektivavtalen åsidosätts bland mindre seriösa företag, något som också är oroande.

Ombudsman Owen Olofsson ser problemen som en mycket allvarlig baksida av de öppna gränserna.

- Det här är social dumping. Chaufförerna tjänar omkring 10 000 svenska kronor i månaden. Det är dubbelt så mycket som de skulle tjäna i sitt hemland.

BERNT NILSSON

Mer läsning

Annons