Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rondell - annars ingen etablering

Annons

Han uppger att ett av skälen är att Statoil har få stationer i Dalarna och de bedömer att det finns en marknad. Ett annat skäl är att Statoil haft en station i Smedjebacken tidigare.

- Vi tog för många år sedan över en BP-station i centrala Smedjebacken, den fick vi stänga när kommunen skulle bygga en större parkering, säger Silverbratt.

Enligt honom sålde de mellan 1-1,5 miljoner liter om året på den stationen och det är något som de hoppas hämta hem vid en satsning på en station efter riksvägen.

- Vi kan naturligtvis inte bara klara oss på den lokala försäljningen, vi måste även få kunder bland exempelvis fjällturisterna.

Förutsättningen för att Statoil ska projektera vidare är att det blir en rondell i korsningen.

- Dels ger det ett naturligt stopp för trafiken i bägge riktningarna och dels blir det en ökad tillgänglighet för lokalbefolkningen.

Skälet är att stationen är tänkt att ligga på det hörn som bildas av riksvägen och Björsjövägen, på södra sidan om riksvägen. Det innebär att lokalbefolkningen måste korsa riksvägen för att komma till stationen.

Enligt Silverbratt kommer inte en etablering att påverka de Statoilstationer som finns i regionen. I nuläget finns det en i Västanfors vid riksvägen, ytterligare en vid Oti och slutligen en vid Faluvägen i Ludvika. Dessutom en i centrala Ludvika, mitt emot järnvägsstationen.

- Den kommer att försvinna 2005 eftersom kommunen inte vill förlänga vårt tillstånd, säger Per Silverbratt.

Enligt honom ska det inte behöva gå så lång tid efter att det tagits ett beslut om rondell innan planerna på en Statoilstation skulle ta fastare form.

- Det handlar om att hitta ett koncept som ger en acceptabel lönsamhet.

Det finns ytterligare en faktor som kan påverka beslutet om en etablering och det är om det kommer ett beslut om bygget av en ny riksväg i Ludvika.

- Det vore naturligtvis intressant att etablera sig i korsningen mellan riksväg 66 och den nya riksväg 50, konstaterar Silverbratt.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons