Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riksvägen inspekterad

Annons

På onsdagen besökte han Ludvika tillsammans med Torbjörn Suneson som är chefsarkitekt vid Vägverkets huvudkontor i Borlänge och vägingenjör Bo Bävertoft från Vägverkets kontor i Falun.

Från klockan 13 hade de ett flera timmar långt möte med kommunalrådet Roger Stål (s), planeringschefen Jan-Erik Eriksson och projekteringschefen Christer Lindberg i Stadshuset. Dessförinnan ägnade de ett par timmar åt att inspektera riksvägen samt besöka en del av de områden där den nya riksvägen var tänkt att dras fram.

- Vi ser allvarligt på problemen som finns här och vill åka ut och träffa kommunen. Sedan får vi se vad vi kan göra inom de ekonomiska ramar som kan finnas tillgängliga, säger Torbjörn Suneson.

- Vi får fundera på vad som kan göras på kort eller medellång sikt. Med det menar jag vad som är tekniskt och miljömässigt möjligt att göra inom fem-sex år innan det är dags för nästa planomgång (gällande den nationella vägplanen), säger Christer Agerback.

NLT träffade trion vid OK-macken vid Snöåvägen och bland annat kom frågan om en rondell i "Snöåkorset" upp. Christer Agerback och hans kollegor klargjorde att rondellfrågan kan komma att utredas. På samma sätt förhåller det sig med frågan om rust av den hårt slitna Gamla Bangatan.

- Rondeller fungerar ofta väldigt bra och det är möjligt att göra dem gestaltningsmässigt väldigt fina, konstaterar Christer Agerback.

- Men ett problem vid cirkulationsplatser, fortsätter Agerback, är hur man ordnar med övergångsställen.

Den enda rondellen på riksvägen finns vid brandstationen och invigdes den 16 augusti 2002 men det är alltså möjligt att det kan bli fler. Torbjörn Suneson berättar att många rondeller byggts på senare år.

Ett exempel är Rättvik där Vägverket satsat på en, som det heter, miljöprioriterad genomfart med bland annat rondeller. I begreppet miljöprioriterad genomfart kan också ingå träd- och buskplantering samt stensättningar.

- Cirkulationsplatserna bidrar till att man får ned hastigheterna.

Delvis tänker Vägverket på ett annat sätt i dag när det gäller hur de stora vägarna dras vid större samhällen, förklarar Torbjörn Suneson. På 60-talet var det populärt att bygga förbifarter utanför samhällena, på senare år har pendeln svängt och miljöprioriterade genomfarter är mer intressanta.

- Man ser en fördel i att tätorterna har en mångfasetterad kvalité och att staden är multifunktionell. Det finns säkert även i Ludvika kvalitéer som det kanske går att göra något bra av, säger Vägverkets chefsarkitekt.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons