Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rikstrafiken sabbar turismen?

Annons

För att de mindre kommunerna, som ofta är stora till ytan men med få invånare, ska kunna utvecklas krävs att IT-strukturen har hög kvalitet i hela landet. Trots alla löften om detta är operatörerna inte villiga att bygga ut bredbandskapaciteten så att även landsbygdens många små kommuner kan konkurrera på lika villkor med de större städerna.

Tvärtom vill de skjuta fram utbyggnaden av till exempel det nya 3G-systemet till 2006 eller 2007. Vid den tidpunkten vill de säkert komma undan ännu en gång. Vi bör dessutom hålla i minnet att de inte ens byggt färdigt dagens GSM-nät till alla småföretag och tusentals hushåll landet över.

I Sverige är det en självklarhet att vi kräver lika förutsättningar för en nödvändig och kvalitativ ekonomisk tillväxt om alla regioner ska få en chans att skapa ett dynamiskt samhälle. Utan en progressiv statlig politik är detta inte möjligt. När privata aktörer sviker måste staten rycka in med kompletterande insatser oavsett om det gäller det på landsbygden dåliga elnätet, den otillräckliga IT-strukturen eller infrastrukturen i stort med tonvikt på vägar, järnvägar, flyg och högskolor/universitet.

Eftersom landets många små kommuner, cirka hälften av samtliga 290 kommuner, är beroende av en fungerande infrastruktur för att medborgarna ska kunna skapa nya företag och arbeten är statens roll avgörande för resultaten.

Det gäller inte minst de grundläggande kommunikationerna där statliga satsningar ofta är nödvändiga för att trafiken ska fungera landet över. Det statliga verket Rikstrafiken och dess policy har därför en stor betydelse för om landsbygdens små kommuner som Pajala, Jokkmokk, Härjedalen, Berg, Älvdalen, Malung, Sotenäs och Borgholm ska kunna utveckla nya tjänstenäringar.

Enligt en skrivelse från Rikstrafiken till regeringen från augusti i år fattas 180 miljoner kronor, en felräkningssumma i statens budget för 2005 på 751 miljarder kronor, för att verket ska kunna stödja en fungerande trafik i stora delar av Sverige.

Om pengarna inte anslås (endast 30 miljoner av de 180 miljoner kronor som har utlovats) riskeras viktiga delar av järnvägstrafiken i Bergslagen, Kalmar och Jämtlands län, flyget till Norrlands inland och Tornedalen men även båttrafiken till Gotland.

Om turismen och andra tjänstenäringar ska ha en chans att utvecklas även i de små kommunerna måste regeringen anslå de saknade 150 miljonerna i så god tid att trafiken inte börjar raseras redan nästa år.

Med osäker framtid för infrastrukturen ger vi de små kommunernas befintliga och nya småföretag ett stort handikapp samtidigt som vi inte kan bygga upp de nya näringar som såväl kommunerna som de välutbildade ungdomarna behöver.

Utan en växande inhemsk turism får hela den svenska ekonomin och arbetsmarknaden en kostsam kvarnsten att bära på, alldeles i onödan.

LENA OLSSON,

LISBETH LENNARTSSON,

SIXTEN ERIKSSON

Dagens tre debattörer är samtliga kommunalråd. Lena Olsson i Malungs kommun, Lisbeth Lennartsson i Borgholms kommun och Sixten Eriksson i Jokkmokks kommun.

Mer läsning

Annons