Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Renoverad Runn i sjön

Annons

För två år sedan kom ångfartyget Runn till Smedjebacken och togs om hand av en nybildad vänförening.

Det som kom var ett nyrenoverat skrov och dessutom var pannan och maskinen nyrenoverade.

Första tanken var att vänföreningen och dåvarande ägaren skulle äga halva båten var.

Vänföreningen skulle svara för att renoveringen slutfördes och detta skulle vara deras bidrag. Men tämligen omgående blev vänföreningen ensamägare och sedan dess har arbetet med renoveringen och uppbyggnaden pågått.

Sedan fartyget kom till Smedjebacken har det stått uppställt vid Gamla meken och där har det under ett par år pågått ett intensivt arbete med att återskapa fartyget i så nära ursprungligt skick som möjligt.

Det som var ett naket skrov har fått en helt ny överbyggnad, med styrhytt, salong och däck.

Nu är projekte så långt på väg att det det är dags att sjösätta för att det slutliga jobbet ska kunna göras. Det anses lättare och smidigare att jobba med inredningen när fartyget ligger vid kaj. De som håller på slipper klättra på stegar och bära upp allt som ska in.

Det som ska göras i vinter är att inredningen ska färdigställas och dessutom ska all rördragning på plats.

Det handlar om rör till maskinen, vattentankar för dricksvatten, sanitet och avlopp.

Tanken är att det ska bli ett pentry, med kylboxar och värmeskåp.

- Något riktigt kök finns det inte plats för, det är tänkt att vi ska anlita catering för att kunna servera mat åt båtgästerna, säger Jarl Hedbom, talesman för vänföreningen.

Under vintern ska fartyget genomgå en test för att se om det klarar sjöfartsbestämmelserna.

Eftersom fartyget ska användas för att köra passagerare ställs det höga krav i sjöfartsbestämmelserna och det är dagens krav som gäller, trots att fartyget är 100 år gammalt.

- Vi räknar med att kunna servera mat åt en grupp på i runda tal 30 personer och handlar det om en rundtur ska vi kunna ha en hel busslast på cirka 60 personer, säger Jarl Hedbom.

I de första planerna fanns det en förhoppning om att båten skulle vara klar att sätta in i trafik sommaren 2004, men det har skrinlagts sedan lång tid tillbaka. Nu har även nästa målsättning fått stryka på foten, det blir ingen trafik sommaren 2005 heller.

- Det är för mycket som återstår, bland annat handlar det om att få fartyget godkänt och inte minst få allt intrimmat så vi vet att det fungerar, säger Hedbom.

Han uppger att nu är målet att vara i gång till sommaren 2006.

- Vi kommer naturligtvis att hålla på med provkörningar och enstaka turer redan under 2005, men inte i den omfattningen som vi tänkt oss.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons