Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Radiostyrt på räls

Annons

Det nya systemet ska enligt Banverket leda till att fler tåg kan köra på banan till lägre kostnader. Dessutom med bibehållen, eller ännu troligare ökad, säkerhet.

Banverket har beslutat att Västerdalsbanan ska användas som pilotbana för införandet av det nya systemet.

Bakgrunden är att Banverket vill fortsätta utbygganden av system som gör att man kan fjärrstyra tågen. Problemet är att de system som man hittills använt sig av är dyra och kräver en viss trafikmängd för att satsningen ska kunna motiveras rent samhällsekonomiskt.

- Om utrustningen efter banan minimeras, minskar vi kostnaderna både för investeringar och underhåll, säger projektledaren Per-Erik Ingels.

Dagens system bygger på att det finns tågklarerare vid varje station för att att tåg ska kunna mötas.

- Det nya systemet innebär att tågtrafiken på Västerdalsbanan övervakas och styrs från trafikledningscentralen i Gävle. Ljussignalerna försvinner. I stället får föraren körbesked direkt på en bildskärm inne i lokförarhytten. På samma sätt skickar tågen tillbaka information, där man talar om var man befinner sig. Detta sker genom radiokommunikation berättar Ingels.

Flera så kallade lågtrafikerade banor i Sverige har velat bli pilotbana. För det innebär nämligen att man får investeringen några år före alla andra.

- Västerdalsbanan är lämplig eftersom det inte finns någon genomgående trafik på banan. Det är ett begränsat antal fordon på banan, vilket är en fördel i testperioden eftersom alla fordon måste ha utrustning för det nya systemet. Västerdalsbanan är också en typisk lågtrafikerad bana i Sverige.

Just nu pågår upphandling av det nya systemet.

- Planerna är att det nya systemet ska vara i drift på Västerdalsbanan 2008. Sedan ska systemet installeras under åren 2010-2015 på de andra elva banorna som Banverket pekat ut i sin framtidsplan.

Enligt den planen beräknas det nya systemet på Västerdalsbanan kosta 75 miljoner kronor.

Det har funnits önskemål om att köra fler tåg på Västerdalsbanan, både persontrafik och godstrafik. Men det har stött på stora problem.

- Kapaciteten på banan är beroende av vilka tider på dygnet som tågklarerare finns på stationerna. Med fjärrstyrning kan tågmöten ske på samtliga stationer under hela dygnet. Även vid de stationer som i dag inte är bemannande.

I fjol inträffade en tågkrock med ett godståg och ett persontåg i Hok, på sträckan Nässjö-Vaggeryd, där ett 20-tal passagerare skadades. Denna sträcka styrs på samma sätt som Västerdalsbanan.

Per-Erik Ingels är övertygad om att den olyckan har kunnat undvikas med det nya trafikstyrningssystemet.

- Ja, absolut.

Fotnot: Av de totalt tolv lågtrafikerade banor som finns upptagna i framtidsplanen för nytt trafikstyrningssystem mellan år 2010 och 2015, finns också Bergslagspendeln mellan Ludvika och Fagersta med.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons