Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Proffice tar över Vägverkets växel

Annons

Proffice tar över bemanningsansvaret för Vägverkets telefonväxel i Borlänge. Den nya organisationen ska börja fungera i december.

Från och med den första januari samordnar dessutom Vägverket all telefonväxelverksamhet till Borlänge. Då försvinner de regionala telefonväxlarna runt om i landet. Hur framtiden ser ut för de sammanlagt 22 telefonisterna är oklar.

- Den processen är inte klar ännu, men en del övertalighet blir det nog, säger avdelningschef Anna-Lena Bergström .

I dag bemannas telefonväxeln i Borlänge med 2,5 tjänster. För dessa anställda blir det ingen förändring, förutom att de får en hel del nya arbetskamrater.

Den nya stora telefonväxeln kommer att bemannas med omkring 14 heltidstjänster, varav 12 från Proffice. Omorganisationen kräver en ny och större växel och ett större rum i Vägverkets lokaler.

- Vi är glada över den här lösningen. Avtalet löper på ett år med förlängning ytterligare ett år, säger Bergström.

Hans Uhrus, informationschef på Proffice, konstaterar att Vägverket genom avtalet fått en ekonomiskt fördelaktig lösning och utlovar en hög servicegrad även i fortsättningen.

- Vid sjukdom och hög belastning blir det möjligt att använda vårt Telecenter i Avesta och det innebär ännu bättre service och kortare svarstider.

Hans Uhrus berättar att det blir allt mer vanligt att företagen lägger ut sin kringverksamhet på externa leverantörer.

- Företagen har upptäckt att det ger fördelar när de kan koncentrera sig på kärnverksamheten.

claes.husahr@daltid.se

CLAES HUSÁHR

Mer läsning

Annons